Oavsett vilken sorts trafik det här ekipaget är menat att gå i, blir det ett otillåtet cabotage. Oavsett vilken sorts trafik det här ekipaget är menat att gå i, blir det ett otillåtet cabotage.

52 mil lång ”kombitransport” gick inte hem hos polisen

Föraren har kört i Sverige under drygt en månad. Någon frakthandling på en inkommande internationell transport finns inte. Föraren har endast fem fraktsedlar för en hel månads körning. Det hjälper inte att föraren visar upp en skriftlig förklaring från speditören på vad som gäller för kombitrafik utan det landar i ett otillåtet cabotage med klampning, sanktionsavgift och byte av dragbil.


Torsdagen den 4 juni arbetar Helsingborgs yrkestrafikgrupp på kontrollplats Långeberga i Helsingborg. Dragbilen är estnisk och speditören åkeriet drar för är nederländskt och kör kombitransporter, men föraren hävdar inte kombitransport.
– Hela upplägget andades just kombitrafik. Föraren medger också att han endast kör mellan hamnar och terminaler med ett containerchassi. Mycket från Malmö Hamn, säger bilinspektör Mazen Al-Asam.

Föraren säger att han varit i Sverige i drygt en månad, men saknar frakthandlingar för en inkommande internationell transport. Många av transporterna är långa, exempelvis Malmö-Täby, en resa på cirka 520 kilometer.
– Den ryms inte alls inom kombitrafikens 150 kilometer eller till ”närmast lämpliga” omlastningsstation, säger Al-Asam.

Även om alla transporter som gjorts hade varit inom en radie av 150 kilometer, hade de inte kunnat räknas som kombitransporter ändå.
– Inte en enda fraktsedel uppfyllde kombidirektivets krav på spårbarhet. Det var stora brister i dokumenten och vi kunde inte avläsa exempelvis var han hämtat enheterna, säger Al-Asam.

Föraren har endast fem fraktsedlar för hela den gångna månaden och det finns stora luckor i tiden som föraren inte kan visa upp några frakthandlingar alls för. En förklaring är att alla dokument till enheter som ska ut från Malmö, läggs inne i containern för att följa med till mottagaren.

När Mazen Al-Asam förklarar att det blir ett misstänkt otillåtet cabotage, går föraren iväg för att hämta papper.
– Jag trodde att han nu skulle ta fram resten av frakthandlingarna, men istället kommer han med ett papper där den nederländska speditören, på svenska, berättar om sitt företag trafiken de bedriver, det vill säga kombitrafik och de hänvisar till regelverket som gäller för kombitransporter och det konstaterade jag att de inte uppfyller, säger Al-Asam.
I motsats till en annat nederländsk kombitransportör, skriver de inte att det är de själva som ska avgöra var närmast lämpliga omlastningsstation är.

Ekipaget tas med till polisstationen i Helsingborg där det klampas till dagen efter då speditören betalar in sanktionsavgiften om 40 000 kronor. Därefter låses klampen upp och en annan dragbil kopplar släpet.

Om artikeln

Publicerad: 2021-06-09 15:44
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Klampning Kombitrafik Otillåtet cabotage Polis Sanktionsavgift Transport Transportfusket Transportstyrelsen