Per Öhagen, koncerndirektör på Bring, ska bygga en ny fullautomatiserad lagerlösning i Stockholm Per Öhagen, koncerndirektör på Bring, ska bygga en ny fullautomatiserad lagerlösning i Stockholm

Bring bygger fullautomatiserad lagerlösning i Stockholm

Bring stärker den nordiska satsningen genom en helintegrerad fulfilment-lösning. För att möta den kraftiga växten inom e-handeln och nätkundernas önskan om snabbare och grönare paketleveranser har Bring beslutat att bygga en ny fullautomatiserad lagerlösning i Stockholm. Bring öppnar även inom kort sin första fullautomatiserade lagerlösning i Oslo, där flera nätbutiker kommer använda sig av lösningen redan i sommar.


Per Öhagen, koncerndirektör på Bring.
– Vi hade en tillväxt inom paketsegmentet på 48 procent under förra året. I alla de nordiska länderna förväntar sig kunderna att deras leveranser ska bli både snabbare och mer hållbara. På vårt nya fullautomatiserade lager kommer vi att använda oss av robotteknologi, digitala lösningar och majoriteten av leveranserna kommer att köras med fossilfria eller utsläppsfria fordon bara några timmar efter att kunden har beställt sin vara på nätet. Detta är en kraftfull nordisk satsning där det kommer att ske stora förändringar framöver, och vi får möjlighet att använda både vår logistikexpertis och våra flexibla leveranstjänster, säger han.

Inom kort kopplas Brings distributionsnätverk samman med det första fullautomatiserade lager i Oslo. Lösningen kallas för Shelfless och kommer bli en mall för hur nästa generations lager- och distributionslösningar kommer att se ut för den vidare nordiska satsningen.

Det nya lagret i Stockholm blir det första som etableras utanför Norge. Brings digitala och fysiska erbjudanden samt processer harmoniseras så att kunden möter en och samma lösning oavsett vilket land de befinner sig i.

Den nya lagerlösningen i Stockholm kommer stå klar i 2022, och är central i en större nordisk offensiv satsning som kommer att genomföras för att stärka Brings e-handelserbjudande med snabbare och grönare leveranser.

Med tjänsten Shelfless kommer nätbutikernas fysiska lager att vara i Brings lokaler. Nätbutikernas ordersystem integreras med Brings och automatiserade processer kommer att ta hand om allt från plock och pack, till lagerhållning, och slutligen till leverans och eventuell retur. Detta innebär avsevärt kortare ledtider från order till leverans. Den nya digitala lösningen ger nätbutikerna full spårbarhet och kontroll över kundernas beställningar från köp till leverans.

Om artikeln

Publicerad: 2021-06-08 08:58
Kategori: Nyheter
Taggar: Bring Distribution E-handel Lager Miljö Transport