Vi har tidigare berättat om att Ford Trucks etablerat sig i Belgien och redan då flaggade man för att Frankrike och Tyskland stod på tur. Företagets strategi är att alltid arbeta med lokala samarbetspartners som kan marknaden. I Tyskland är det Stegmaiergruppen som har den rollen.
Nu har startskottet gott och i Tyskland förväntar man sig en marknadsandel på cirka 3 procent, det vill säga cirka 1 000 lastbilar per år. 3 procent av marknaden är redan verklighet i Polen och i Portugal är siffrorna för år 2020 6,5 procent. Med den strikta expansionsplanen kommer Ford Trucks att finnas i 47 länder i Asien, Europa och Afrika, skriver Eurotransport.
F-Max byggs i Turkiet och fordonen som tillhandahålls baseras på Henry Fords maxim: ”Modell T finns i valfri färg så länge den är svart.” Ford Trucks F-Max finns i en version – dragbil, 4×2. Chassin eller specialfordon, tillhandahålls inte. Hytten finns också bara i en version, men med all nödvändig utrustning och komfort och 790 liter förvaringsutrymme. Till skillnad mot Henry Fords strategi, är färgen på Ford Trucks förhandlingsbar.
När det gäller priset är Ford Trucks fortfarande inte helt öppna utan talar hellre om F-Max bästa totalekonomi i sin klass. De vill också få pluspoäng för låga priser på reservdelar och verkstadsarbete.
Expansionstakten Ford Trucks håller, väcker frågan om när den nordiska marknaden står på tur.