- Det här påvisar behovet av en kontrollverksamhet som pågår dygnet runt, säger bilinspektör Roger Ogemar.
Klamparna tog slut under natten.
Natten mot onsdagen den 16 juni samlas Västerås yrkestrafikgrupp i Arboga. Trots en personalstyrka på endast tre personer, så har de fullt upp att göra hela natten vilket leder till övertid för gruppen – igen.
Det första ekipaget som tas in är polskt. Här blir det böter för både den obetalda vägavgiften samt bristfällig lastsäkring.
– De två banden som lastsäkringen bestod av hade endast blivit lagda över godset utan spännare, säger Ogemar.
Slutsumman för böterna blir 3 750 kronor varav 3 000 kronor är för den obetalda vägavgiften och resten den efter straffrabatten halverade lastsäkringen.
Dessutom visar det sig att trailerns bromsar är i så dåligt skick att den beläggs med tekniskt körförbud.
– Samtliga bromsbelägg var så utslitna, att de förstört tre bromsskivor och dessutom var på väg att trilla ur, fortsätter Roger Ogemar.
Ekipaget lotsas till en verkstad och klampas tills reparationen utförts och en kontrollbesiktning godkänt reparationen.
Nästa ekipage som tas in för kontroll är en lettiskt. Förarens körkort och YKB är båda utgångna sedan två veckor tillbaka.
Vid kontrollen visar det sig att Lettland inte valt att utnyttja möjligheten att ge undantag för utgångsdatum gällande körkort och YKB, vilket leder till böter om 3 500 kronor, efter att straffrabatten dragits av, för föraren som även avstått från att betala vägavgiften.
– Ekipaget klampas i väntan på ny förare, och den lettiske föraren säger att han nog får vänta i tre dagar innan en ny förare kommer till undsättning, säger Ogemar.
Lite senare tas ett finskt dragbilsekipage in med en rysk förare som körde fisk från Nordnorge. Föraren ertappas med att köra på en ”extraförares” förarkort för att dölja sin för långa körtid på väg till Göteborg.
Föraren har dessutom natten innan legat och sovit i lastbilen när en tredje förare körde från Nordnorge ner till Skellefteå där denna chaufför övertagit körningen.
– Den andra föraren ska ha klivit av i Skellefteå och åkt personbil hem till Finland. Således får vår förare inte heller fick ihop en godkänd dygnsvila, säger Roger Ogemar.
Tilltaget slutar med ett omhändertaget förarkort, 8 000 kronor i böter till föraren för körning på annans förarkort, för kort dygnsvila och överskriden körtid samt en klampad fisktransport tills godkänd dygnsvila tagits ut.
Roger Ogemar konstaterar att det nog var tur att arbetspasset då var över eftersom de inte hade fler klampar att använda.
Föraren från Lettland hade vare sig giltigt körkort eller YKB. Nattkontrollen i Arboga ledde till att klamparna tog slut.