Lastväxlaren har vikbar krokpelare för en mycket låg pådragningsvinkel och möjlighet till stor variation i flaklängder.
L30A är i huvudsak utvecklad för den finska och schweiziska marknaden där femaxliga fordon är vanligt förekommande. Lanseringen av den nya modellen har föregåtts av en noggrann produktutveckling och testning på produktionsanläggningen i Dalsland.
Den första lastväxlaren som levererades är till Finland och är monterad på en femaxlig bil.
– Våra kunder har under en längre tid velat ha en längre och starkare lågbyggd lastväxlare med låg egenvikt. Efterfrågan har särskilt varit stor på den finska marknaden där den tillåtna bruttovikten för femaxliga fordon höjdes. Men det finns även ett stort intresse för modellen på andra marknader som Sverige, Schweiz och Österrike, säger Mats Bylund, JOAB Finland Oy.
Den nya lastväxlarens styrsystem är baserat på JOAB 27-ton EcoDrive men konstruktionen är helt ny för att klara de större belastningarna som kapaciteten och längderna innebär. Med endast 198 mm bygghöjd möjliggör den stora volymer och låg tyngdpunkt men fortfarande med låg egenvikt.