Otillåtet cabotage för Mullo Transport

Mio: ”Vi kommer att följa upp ärendet med transportören”

Åkeriet förnekar inte att fordonet använts till alldeles för många cabotagetransporter, men detta är vad de kan erinra sig, det enda fallet de känner till. Möbelföretaget Mio vars gods det aktuella ekipaget transporterar, ser allvarligt på det inträffade och kommer att följa upp det med transportören.


Vi får ett tips om att polisen i Halmstad den 1 juni har stoppat ett ekipage som vår informatör känner till efter att ha sett åkeriets logga hos bland annat Mio. Vi kontaktar polisen i Halmstad och får tala med bilinspektör Mats Larsson.

Mats Larsson berättar att de tar in ekipaget för en rutinkontroll. Fordonet har kommit in till Sverige via Karlshamn åtta dagar tidigare. Nu är ekipaget på väg till möbelvaruhusets lager i Västra Frölunda och Lindome.
– Föraren visar upp en stor mängd fraktsedlar för de gångna åtta dagarna vilket gör att det landar i ett otillåtet cabotage, säger han.

Åkeriet hävdar inte heller kombitransporter, vilket i så fall hade fallit på de sträckor som körts liksom att den pågående transporten också var för lång för att få plats i kombidirektivet.
– Jag hade mejlkontakt med åkeriet som inte på något sätt protesterade och de 40 000 kronorna i sanktionsavgift kom med vändande post. Sedan skickades en annan dragbil, säger Mats Larsson.

Via informationen vi fått av tipsaren, kan vi även kontakta åkeriet Mullo Transport som bekräftar att de kör en hel del för Mio så även med det aktuella ekipaget. Känner ni inte till vad som gäller för cabotagetransporter? Jo, det gör de, svarar de.
– Normalt kör våra ekipage sina tre cabotagetransporter och går sedan tillbaka till Litauen eller Estland. Förarna ska säga till när de har gjort sin tredje transport, men den aktuella föraren har inte kört så länge för oss och han glömde säga till, säger Mullo Transport.

Vad Mullo Transport kan erinra sig, är detta enda gången det här har hänt, men man ska vidta åtgärder för att det inte ska ske igen. Men är det inte smått otroligt att i Sverige som har så få kontroller, så fastnar just detta enskilda fordon?
– Jo, men så är det. Att betala 40 000 kronor gång på gång, skulle inte göra det lönsamt att transportera. 40 000 kronor är mycket även för oss, avrundar Mullo Transport som har möjlighet att överklaga Transportstyrelsens beslut.

Möbelföretaget tipset namnger är alltså Mio. Vi kontaktar Mio för att höra hur de ser på det inträffade och om de tänker vidta några åtgärder.
– Vi tar samtliga händelser på största allvar och kommer givetvis följa upp det här ärendet med transportören. För oss är det en självklarhet att regelverk är till för att följas, svarar de.
De tackar oss även för att ha fått vetskap om händelsen eftersom det är sällan slutkunden får kännedom om transporten under resan haft problem av något slag.

Om artikeln

Publicerad: 2021-06-02 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Cabotage Mio Mullo Transport Polisen Sanktionsavgift Transportfusket