Strid ström av otillåtna cabotage i Helsingborg

Polisen: ”Klampning på riktigt hade sparat mycket tid”

Måndagens först stoppade ekipage och onsdagens tredje, båda i Helsingborg, resulterade i att båda åkerierna avkrävdes förskott på sanktionsavgift om 40 000 kronor efter att polisen misstänkte otillåtna cabotage. Det så kallade ”akvariefisket” fortsätter på kontrollplatsen vid Långeberga.

Bilinspektörerna Mazen Al-Asam och Daniel Ferm rullar ut på E6 på måndagsmorgonen. De får syn på ett ekipage med en dragbil registrerad i Bulgarien och beslutar sig för att vinka det med sig in på kontrollplatsen.

Inte helt ovanligt är det dokumentationsbrister som leder till att misstankar väcks om att den aktuella transporten är ett otillåtet cabotage.

Så småningom står det klart att transporten inte är laglig och därmed riktas ett krav mot åkeriet som innebär att de måste betala 40 000 kronor i förskott på sanktionsavgift.

Åkeriet kunde dock inte ordna med betalningen under måndagen och därmed klampades ekipaget. Runt lunchtid på tisdagen betalades pengarna in och transporten kunde fortsätta med en ny, laglig dragbil.

Tisdagen började ungefär på samma sätt som måndagen. Innan ägaren till ”måndagens ekipage” har hunnit betala, står nästa på tur.
– Det tredje ekipaget som jag vinkar in på tisdagen ägs av ett polskt åkeri. Snart visar det sig att även det handlar om en misstänkt otillåten cabotagetransport, förklarar trafikpolis Richard Karlsson.

Föraren kunde bland annat inte uppvisa handlingar för någon inkommande internationell transport.
– Just dokumentationen är något som många faller på. Allt från att det saknas uppgifter i handlingarna till att det inte finns dokumentation över huvud taget, konstaterar han.

När misstankar om otillåtet cabotage uppstår vidtar en i många fall omfattande, administrativ procedur.
– Inte minst går det åt många timmar för att säkerställa betalningen.

Richard Karlsson menar att klampning på riktigt hade sparat många timmars arbete för trafikpolisen.
– Vi och våra bilinspektörer får inte sällan lägga ner mycket arbete på att kommunicera med både åkerier och speditörer. Klampning utan bortre parentes hade frigjort en stor del av resurstiden. En klamp med ett telefonnummer som man kan ringa när betalningen är gjord, helt enkelt.

Enligt vad tidningen Proffs erfar så är den begränsade tiden för klampning (36 timmar) inte särskilt avgörande för att öka ”betalningsviljan” hos de åkerier som gjort sig skyldiga till otillåtet cabotage. 24, 36 eller 72 timmar spelar ingen roll då det alltid finns transportörer som kan tänka sig att vänta ut den tiden för att därefter smita iväg.

Trafikpolisen i Helsingborg har fyra bilinspektörer. En värdefull resurs menar Richard Karlsson.
– Ja, de är helt självgående och gör ett otroligt jobb inte endast vad gäller tekniska kontroller av fordonen utan även när det handlar om cabotageärenden, avslutar han.

Den maximalt tillåtna klampningstiden för tisdagens polska ekipage börjar rinna ut. Vi kontaktar bilinspektör Daniel Ferm strax innan publicering för att höra om åkeriet har gjort rätt för sig.
– Nej inte ännu. De 36 timmarna som klampen får sitta löper ut i natt någon gång, berättar han.

Mer hinner han inte säga. Hans slutar sitt arbetspass kl. 16.00.
– Och just nu håller vi på med veckans tredje otillåtna cabotage, avslutar Daniel Ferm, som troligtvis kan se fram emot övertid ikväll.

Om artikeln

Publicerad: 2021-06-30 16:02
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Helsingborg Trafikpolisen Transportfusket