Allt började med att en åkare, som tröttnat på långa stopp och frontskador i samband med älgolyckor, kontaktade Axel Sandstedt, ägare av Exte. Åkaren undrade om de möjligtvis kunde ta fram liknande frontskydd som de han sett i Australien, vilket var en idé Axel nappade på.
Men strax efter att frontskydden hade kommit ut på marknaden drog Trafiksäkerhetsverket i bromsen, som ansåg att frontskyddet var farligt och mer sakligt för oskyddade trafikanter.
Axel, som var säker på sin sak, ansåg att grunderna till beslutet var svaga och tog hjälp av bland andra Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg. Och visst hade Axel rätt, det bevisades att distansmonterade frontskydd i aluminium snarare fungerar stötdämpande vid en krock och var alltså till stor nytta för de inblandade. Detta ledde till att myndigheten gav med sig och Trux fick dispens från den nya lagen.
Trux förklarar att med planer på att växa än mer utanför Norden står företaget nu inför en spännande resa och nya utmaningar.
– Framtiden för Trux AB ser ljus ut och vi har trevliga utmaningar framför oss. Det pågår just nu ett spännande projekt med att expandera, säger Ulf Göransson, platschef på Trux AB.
– För att Trux även i framtiden ska vara ett konkurrenskraftigt företag krävs det att vi klarar av att anpassa oss efter marknaden, det är många nya bilmodeller som kommer ut och det digitala blir allt mer viktigt, säger Ulf.
– Men det är bara spännande och roliga utmaningar som får oss att växa och bli bättre som företag, avrundar han.
Axel Sandstedt och sonen Peder visar upp frontskyddet Trux Highway. Foto: Trux AB