Bristerna på det polska ekipaget ledde till att ekipaget klampades.
– Beslutet om klampning togs på onsdagen och därefter stod ekipaget kvar på vår kontrollplats på Långeberga ett bra tag eftersom åkeriet inte hade bytt ut de dåliga däcken, förklarar bilinspektör Daniel Ferm.
Utöver ett långt avbrott i den pågående transporten, fick föraren dessutom betala 5 250 kronor i böter. Något som han gjorde på plats innan han så småningom kunde köra vidare någon gång under midsommarhelgen.
Samma onsdag stoppas ett svenskt ekipage. Den kontrollen ledde till att föraren rapporterades för olovlig körning.
– Föraren visade upp ett serbiskt körkort, men eftersom han bott i Sverige i mer än ett år så gällde det inte längre, berättar Daniel.
Föraren hade svenskt id-kort, bulgariskt YKB, serbiskt ADR-intyg och, som tidigare nämnt, serbiskt körkort.
– Förarens chef fick komma hit och hämta ekipaget, avslutar Daniel Ferm.
Det punkterade däcket på det polska ekipaget.