Den svenske föraren av det här ekipaget rapporterades för olovlig körning. Hans estniske kollega fick ta ut en godkänd dygnsvila i den klampade dragbilen. Den svenske föraren av det här ekipaget rapporterades för olovlig körning. Hans estniske kollega fick ta ut en godkänd dygnsvila i den klampade dragbilen.

Svensk förare med BE-körkort körde estniskt trailerekipage

För att röra till det i grytan för oseriösa förare och åkerier, brukar yrkestrafikgruppen i Västerås försöka vara ute på nätterna emellanåt.
- Tyvärr är det ingen rusning till de passen, men de brukar åtminstone kunna besätta ett par patruller, säger bilinspektör Roger Ogemar.


Måndagen den 14 juni, var det dags för ett kontrollpass i Sala och som vanligt fick patrullen jobb även på vägen dit.
– På väg till Sala vänder trafikpolis Ylva Frohm på ett litauiskt ekipage. Föraren har mycket svårt att redovisa för vad han har gjort i landet eller när han ens kom in. Han är uppenbart nervös och visar dokument efter dokument utan att lyssna på vad vi egentligen vill se, säger Roger Ogemar.

Till slut lyckades de med hjälp av färdskrivaren att bringa klarhet i frakthandlingar och efter en stund visade det sig att den pågående transporten i sig är enligt reglerna. Däremot får föraren böter för fortkörning samt dålig lastsäkring på sammanlagt 2 500 kronor.
– Bristfällig lastsäkring är en ganska vanligt förekommande hos ekipage med tvåaxliga dragbilar då de sällan kan lasta mot framstammen på grund av axeltrycket. Då blir det svårt att kunna lastsäkra tungt gods utan att förstänga, säger Ogemar.

Lite senare görs en kontroll av ett ekipage med bulgarisk dragbil. Föraren, en glad Nordmakedonier, visar gärna upp lasten samt alla dokument som yrkestrafikgruppen ber om att få se och allt verkar bra – till en början.
– Men när vi tittar i färdskrivaren påträffas en del brister och helt plötsligt förstår föraren ingen engelska alls. Vi använder då Google translate när vi försöker kommunicera på bulgariska, men föraren vill hela tiden att vi ska prata med hans chef, säger Roger Ogemar.


Det slutar med böter
för kör- och vilotidsöverträdelser till föraren om 2 500 kronor och en sanktionsavgift till företaget på 20 000 kronor för att de endast erbjudit föraren att ha sin ordinarie veckovila i hytten när han väntade på last i Haparanda i tre dygn.

Åkaren betalar förarens böter under kontrollen, men när han ska betala sin egen sanktionsavgift, visar det sig att det inte finns tillräckligt med pengar kvar. Ekipaget klampas till tisdag förmiddag, då pengar kommer in för betalning.

Nästa ekipage som vinkas in är en estnisk fisktransport som är på väg från Nordnorge till Göteborg.
– Ekipaget körs av en svensk förare som, döm om vår stora förvåning, inte har mer än BE-behörighet på sitt körkort, säger Roger Ogemar.

När Ogemars kollega Alexander börjar tanka ur färdskrivaren kommer nästa överraskning, det börjar röra sig under täcket i sovbritsen bakom föraren.
– Där ligger föraren som har kört bilen ner till Hudiksvall, säger Ogemar.


Den svenske föraren
rapporteras för olovlig körning och blir därefter hämtad av en personbil och försvinner från platsen.

Den något yrvakne estniske föraren rapporteras för att inte ha tagit dygnsvila i tid med 4 000 kronor i böter.
– Då det inte är tillåtet att tillskansa sig dygnsvila i ett rullande fordon, blir även detta ekipage klampat för att föraren ska kunna ta ut en godkänd dygnsvila innan färden kan fortsätta närmare lunchtid dagen efter, avrundar Roger Ogemar.

Klampningsutrustningen blev välanvänd under den nattliga kontrollen.
Klampningsutrustningen blev välanvänd under den nattliga kontrollen.

Om artikeln

Publicerad: 2021-06-21 16:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Lastsäkring Olovlig Körning Trafikbrott Trafikpolisen Västerås