Men ibland är världen liten. I fredags i förra veckan var det dags för ett slags ”återförening”.
Den här artikeln kräver att vi börjar med en del ”bakgrundsinformation”. Vi backar därför bandet några månader.
Den 24 februari i år vinkades ett utländskt ekipage in för kontroll av trafikpolisen i Helsingborg. Polisen misstänkte snart att det rörde sig om ett otillåtet cabotage. Man fattade även misstankar om att såväl färdskrivaren som avgasreningssystemet var manipulerat. Och som ”lök på laxen” fanns det indikationer som lutade åt att chauffören kunde vara påverkad av droger. Snabbtestet som gjordes på honom visade positivt.
När chauffören skulle avvisiteras uppstår tumult. Han springer plötsligt mot dikeskanten och kastar in något bland träden. Fyra poliser agerar direkt och belägger honom med handfängsel.
Senare nosar en polishund upp en magnet som tros tillhöra chauffören. En magnet som kan användas för att sätta färdskrivaren ur funktion.
Dragbilen togs i beslag men åklagaren valde snart att häva beslaget. Chauffören släpptes några timmar senare och strax därpå försvann såväl han som ekipaget. Förskottet på sanktionsavgiften (40 000 kronor) betalades inte. Och någon teknisk undersökning av fordonet hann polisen inte med att göra.
Bilinspektören som initialt tog kontakt med åkeriägaren för att prata om det otillåtna cabotaget fick sina fiskar varma. Åkaren säger att han inte tänker betala och ber sedan bilinspektören att, bokstavligt talat, ”fara åt helvete”.
Enligt vad Proffs erfar visade resultatet av blodprovet negativt. Ärendet läggs därför ner.
Åkeriföretagaren i fråga kan möjligtvis ha glatt sig åt att ha sluppit betala sanktionsavgiften. Men i fredags blev det inte samma framgång.
– Vi stoppar ett utländskt ekipage för rutinkontroll. Jag gör den sedvanliga, tekniska kontrollen av fordonskombinationen och när jag inspekterar dragbilen så ser jag något som får mig att bli misstänksam, förklarar bilinspektör Daniel Ferm.
Daniels misstankar handlar om att det kan röra sig om att avgasreningssystemet är manipulerat. Kollegan och gruppchefen, trafikpolis Farid Umeflod, tillverkar snabbt en ”provtagningsutrustning” av en pinne och ett blåsrör till alkotestaren. Han fiskar sedan upp vätska ur AdBlue-tanken.
– Jag tar mitt optiska mätinstrument för att kontrollera vätskan och konstaterar att det endast är vatten i behållaren, berättar Daniel.
I det skedet visste varken Daniel eller Farid att de hade med en ”gammal bekant” att göra.
– Det var Daniel som fick en känsla av att vi hade att haft att göra med åkeriet tidigare. Han kontaktade sin semesterfirande kollega som hade hand om det förra ärendet och snart stod det klart för oss vems lastbil vi hade framför oss, berättar Farid.
Den här gången kom åkeriet inte undan det otillåtna cabotaget. Efter att ha klampats betalade företaget så småningom in förskottet på sanktionsavgift om 40 000 kronor. Klampen låstes upp men ekipaget tilläts inte rulla särskilt långt.
– Föraren kunde koppla loss trailern. Därefter klampades dragbilen igen. Den här gången för att den utgör en påtaglig fara för trafiksäkerheten. När manipulationen tas bort går lastbilen nämligen ner i reducerat effektläge, förklarar Farid Umeflod.
Hur många fordon åkeriet äger har redaktionen i skrivande stund inte kontrollerat. Vi frågar polisen om de nu kommer att hålla ett extra öga på åkeriets verksamhet på de skånska vägarna?
– Problemet är att deras fordon inte är profilerade. Med andra ord så spelade slumpen oss i händerna när vi stoppade samma transportör igen, avslutar Farid Umeflod.
Förra gången skedde kontrollen utanför kontorstid och därför fick polisen kontakta en jouråklagare. Den här gången kommer ärendet att hanteras av trafikåklagare – något som kan sluta med att åkeriet tvingas betala företagsbot om det visar sig att misstankarna om manipulation stämmer.