Vad kan en sådan ”kovändning” innebära för åkerinäringens aktörer? Behöver de vara rädda för att deras mångmiljoninvesteringar i gasdrivna lastbilar nu plötsligt ska klassas som vilken annan dieseldriven lastbil som helst?
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) pekar på att det i grunden handlar om ett EU-direktiv som Sverige måste implementera. Är remissrundan därmed ett spel för gallerierna? Eller har Sverige ”övertolkat” direktivet?
Har Sverige en förmåga att titta allt för långt in i framtiden när vi pratar om miljö. Enligt våra gäster kan det mycket väl vara så…
Med oss i studion på Scandic i Helsingborg har vi bland annat två herrar som varit med oss tidigare. Juristen och lobbyisten Tommy Pilarp – och åkeriägaren Kaj Johansson som driver åkeriet Kaj Inrikes i Älmhult.
En som däremot inte har varit med oss tidigare är John Wihlborg från Gasum. Företaget som satsat – och fortfarande satsar – hårt på att bygga upp depåer för fordonsgas till tunga fordon.
Kaj Johansson och Kaj Inrikes har testat – och kör fortfarande med – gasdrivna lastbilar. Och Tommy Pilarp har stor erfarenhet av påverkansarbete i EU:s högkvarter i Bryssel. Alltså lobbyarbete som har stor betydelse för alla beslut som fattas i unionen och som många gånger får effekter för både medborgarna och för företagen.
Välkommen till ett nytt intressant avsnitt av ”En Riktig Chaufförspodd”.