- Vi bestämmer oss för att stanna till för att se efter vad som inträffat.
Skicket på ekipaget ledde till en flygande besiktning, vilket det skulle visa sig finnas fog för.
Fordonskombinationen ägs av ett lokalt åkeri/bilskrot och transportuppdraget var att transportera aska från Västerås till Uppsala.
– Föraren var en extrachaufför som normalt arbetade som trafikledare på ett företag i Västerås, berättar bilinspektör Roger Ogemar.
Varken åkeriet eller chauffören hade någon riktig koll på vilka regler som gällde för hur färdskrivaren skulle användas – eller ens att den skulle fungera.
– Eftersom de körde aska åt kommunen så trodde både företaget och föraren att färdskrivaren inte behövde användas, varför de inte hade engagerat sig att reparera denna.
Även skicket i övrigt på både bil och släp lämnade övrigt att önska.
– Lastbilen skulle hämtas med bärgare efter ett meddelat körförbud. Släpet kunde däremot hämtas av annan lastbil utan last, då även detta var behäftat med flertalet stora brister, förklarar Ogemar.
Åkeriet hävdar under den kommunikation som följde att bärgare var beställd.
– Men vis av erfarenhet lämnade vi kvar en kollega för att följa upp. Och det visade sig vara nödvändigt. Bärgaren hade nämligen blivit avbeställd. Det kunde vi konstatera efter att ha kontaktat bärgningsföretaget.
Roger Ogemar och hans kollegor börjar förbereda sig för att låsa fast ekipaget.
– Efter ett löfte om klampning kom till slut en bärgare och hämtade bilen, samt att en ny lastbil kom för att hämta godset och släpet, avslutar han.