Det litauiska ekipage var på väg till Borlänge för att lasta gods till Katrineholm.
– Vi noterar att dragbilen drar en trailer som ägs av en för oss välkänd speditör och vi väljer att stoppa den för att kontrollera så att allt står rätt till, berättar bilinspektör Roger Ogemar.
Dragbilen tillhörde inte speditören ifråga.
– Det visar sig i vanlig ordning att transporterna den senast gångna veckan har varit av den otillåtna sorten, förklarar Ogemar.
Vid samtalet med den ukrainske föraren framgår det att han har spenderat den normala, ordinarie, veckovilan i hytten.
– Vilket åkeriet i Litauen förnekade. De hävdar att föraren har bott hos ”några vänner”. Företaget kunde heller inte presentera någon dokumentation som motsade förarens berättelse.
Det hela slutade med förskott på sanktionsavgift för otillåtet cabotage, 40 000 kronor, samt en sanktionsavgift för att föraren hade tillbringat veckovilan i fordonet på 20 000 kronor.
– Efter några timmar ringde företaget och ville vi skulle låsa upp fordonet. De uppgav att de hade betalat sanktionen, berättar Ogemar.
Men vid närmare kontroll kunde yrkestrafikgruppen konstatera att endast cabotagesanktionen hade betalats. Och därmed tog nya diskussioner vid om ”sanktion nummer 2”.
– Lite senare under kvällen ringer företaget och meddelar att de har betalat även denna sanktion och önskar upplåsning. Men efter att jag informerat om förarens behov av ordentlig logi för en veckovila på 45 timmar innan upplåsning kommer bli aktuell, går den litauiska trafikledaren upp i spinn. Han trodde tydligen att han kunde betala sig fri, förklarar Roger Ogemar.
Det blir en hel del ”hårda ord” innan företaget meddelar att en taxi kommer för att hämta föraren, för vidare transport till ett hotell.
– På onsdagsförmiddagen dök föraren återigen upp i taxi lagom tills det var dags att klampa av. Han berättade för oss att han hade bott på ett hotell i två dygn och att han aldrig har mått så bra som nu, avrundar Roger Ogemar.