Det är fortfarande semestertider, men inte för yrkestrafikgruppen i Västerås. Måndagen den 19 juli färdas bilinspektörerna Jonas Nordin och Tommy Roos på E18 på väg till kontrollplats Karleby. De hinner ikapp en lastbil och lägger sig bakom för att göra en slagning på den. Fordonet tillhör ett känt svenskt Västeråsbaserat åkeri.
Då vinglar lastbilen ut till höger, förbi den räfflade linjen och nästan in i räcket. Inte en gång, utan två. Då kör de upp jämsides med lastbilen och ser att föraren sitter med någon form av dokument i handen.
De tar med sig fordonet in till kontrollplatsen för kontroll.
– Förarens förklaring till vinglandet var att han tittade på en adress medan han körde och det var anledningen till att han vinglade. Han hade även slarvat med rasterna och lastsäkringen, berättar Jonas Nordin.
Föraren är nu misstänkt för bland annat vårdslöshet i trafik.
Därefter tar Jonas Nordin in en svensk lastbil med släp som tillhör ett Stockholmsbaserat åkeri. Fordonet är belagt med användningsförbud då vägavgiften inte är betald, men efter ett samtal med åkeriets trafikansvarige kommer snart ett mejl med en bekräftelse på att avgiften betalats. Det stannar emellertid inte vid detta.
Fokus flyttas över till föraren som har svenskt körkort, men de finner även ytterligare en förare liggandes i sängen. Denne har ett grekiskt kör- och förarkort, men är själv inte från Grekland. Föraren i sängen ligger obältad vilket leder till böter, men han håller också på att ta sin dygnsvila, precis som föraren som nu kör också gjorde på samma plats natten innan.
Förarna tar alltså sina dygnsvilor i en rullande lastbil vilket inte är tillåtet.
– Föraren hade varit tveksam till att göra på detta vis, men chefen hade sagt att de var tvungna. Det var förarens första dag på jobbet så han ville inte säga emot, säger Jonas Nordin.
Således har föraren inte haft någon dygnsvila och får därmed inte köra vidare.
Detsamma gäller föraren de finner i sängen.
– Han var tvungen att påbörja en riktig dygnsvila medan vi gjorde fordonskontrollen och därmed hade vi två förare som inte fick köra vidare, säger Jonas Nordin.
Det slutade med att en ny chaufför kom till platsen. Båda förarna och trafikansvarig fick böter. Det skrevs även en sanktionsavgift på 7 000 kronor för den uteblivna dygnsvilan samt en underrättelse till Transportstyrelsen om företaget.