Trots detta så fortsätter strejken på denna Volvos största lastbilsfabrik i världen. En lokal ratificeringsomröstning med UAW Local 2069 hölls fredagen 9 juli varvid förslaget avvisades med marginalen nio till ett. Många yngre arbetare anser att lönen i det närmaste ska fördubblas.
Traditionellt har denna del av Virginia varit ett låglöneområde med främst möbelindustri. När White Motors öppnade NRV-fabriken 1974 blev det en eftersökt arbetsplats med ökande lönebild. Vid de tillfällen när fabriken annonserat efter folk som till extra produktionsskift så brukar hundratals sökanden infinna sig.
I mitten av mars 2021 hade ett tidigare femårskontrakt löpt ut varvid en strejk inleddes 17 april. Detta efter en 30-dagars förlängning utan något nytt avtal.
Ett preliminärt centralt avtal nåddes 30 april och arbetet återupptogs 3 maj. Men den 6 juni avvisade det lokala facket det nya avtalet. Arbetarna gick åter i strejk den 7 juni och arbetet har under den senaste månaden legat nere.
Strejken har också påverkat Volvos fabrik för sammansättning av motorer och växellådor i Hagerstown, Maryland. Detta har lett till färre skift och en del permitteringar där.- Med tanke på betydande lönehöjningar och ett förstklassigt sjukvårdspaket i det nya avtalet (motsvarar en kostnad av mer än 20 000 USD per år och anställd) plus det starka stödet från UAW på central nivå så är utfallet både oväntat och nedslående, säger Franky Marchand, som är fabrikschef på NRV-fabriken.
NRV-anläggningen befinner sig just nu i en investeringsfas på 400 miljoner dollar för utbyggnad och teknikuppgradering. Detta som förberedelse för framtida produkter som nya hytter för både Volvo och Mack samt helelektriska lastbilar.
Runt 1 100 arbetstillfällen har tillkommit på anläggningen sedan det hittillsvarande fackliga avtalet trädde i kraft år 2016. Tanken har varit en ytterligare ökning med cirka 600 anställda under 2021.
Volvo påpekar att man är den enda tillverkaren av tunga lastbilar i USA som fortsatt bygger samtliga lastbilar och motorer för den Nordamerikanska marknaden i det egna landet. Alla andra fabrikanter som exempelvis Freightliner och Peterbilt har en omfattande tillverkning i bland annat Mexiko.
– Nu när våra anställda lokalt har avvisat tre avtal i rad som godkänts av centrala fackliga ledare som är valda att företräda dem, så måste vi överväga nästa steg. Den pågående strejken – som vi anser är onödig – skadar våra kunder. Strecket har redan stört pågående projekt som utbyggnad och uppgradering av NRV-fabriken. Ingen vinner på den nuvarande situationen och vi kommer att överväga alla alternativ i förhandlingsprocessen, avslutar Franky Marchand.