Genom den nya kombiterminalen som är belägen allra längst österut på det Europeiska järnvägsnätet, kommer Girteka Logistics att kunna erbjuda ett bredare nätverk av destinationer till sina kunder med en av de mest miljövänliga transportlösningarna som för närvarande finns på marknaden.
Förra året transporterades cirka 5 procent av Girteka Logistiks gods som kombitrafik och i år har man redan fördubblat den siffran.
LTG Cargos verkställande direktör Egidijus Lazauskas säger att anslutningen av KIT-terminalen till det Europeiska järnvägsnätet inte bara är en ekonomisk framgång för Litauen, utan också ytterligare ett steg i att genomföra EU:s miljöpaket Green Deal. LTG Cargo samordnar transporter för kunder.
För att kunna länka samman Kaunas med resten av Europa, behövde sträckan mellan den nya kombiterminalen och den polsk-litauiska gränsen anpassas till Europeisk spårvidd.
-Vi har arbetat i flera år för att det första godståget ska kunna komma till KIT på EU:s standardspårvidd. Utan att överdriva, kan jag säga att rekonstruktionen av Kaunas järnvägsspår och anpassningen till Rail Balticas behov var ett av de mest komplexa järnvägsinfrastrukturprojekten i Litauen, fortsätter Egidijus Lazauskas.
Girteka Logistics planerar att transportera 20 procent av sina FTL (full truck load) med järnväg innan 2025 eftersom man vill fortsätta minska sina utsläpp framöver och därför utökar man sin kombitrafik.
År 2020 gick 5 procent av Girteka Logistics gods som kombitrafik på järnväg, vilket möjliggjorde en minskning av CO2-utsläpp på 4 procent jämfört med 2019 vilket motsvarar 8 000 ton växthusgas som miljön slapp belastas med. 2021 är man på väg att fördubbla resultatet.
Girteka Logistics trailers lämnade Tilburg, Nederländerna, den 16 juli 2021 och anlände till Kaunas i Litauen den 19 juli 2021.