– Givet situationen med rekordhög efterfrågan, brist på halvledare och den kommande introduktionen av ett nytt produktprogram har vi beslutat att lägga korten på bordet, säger Alexander Vlaskamp, vice vd på Scania med ansvar för försäljning och marknadsföring.
Scania skriver i ett pressmeddelande att försäljningen av det befintliga lastbilsprogrammet har varit rekordhög under första kvartalet 2021.
– Vi brottas dock med bristen på halvledare precis som resten av branschen, säger Alexander Vlaskamp.
Bristen orsakar långa ledtider och i vissa fall fördröjda leveranser.
– Samtidigt förbereder vi vår största introduktion sedan 2016. I denna situation bedömer vi att det rätta är att ge kunderna bättre beslutsunderlag för valet av Scanialastbil och tidpunkt för köpet.
Scania avslöjar inte exakt när introduktionen kommer att ske eller allt den kommer att innehålla, men utlovar bland annat ”väsentliga förbättringar av bränsleförbrukningen” jämfört med nuvarande program, liksom uppdateringar av chassit. Det ska ses i ljuset av att Scanias lastbilar redan fått utmärkelsen ”Green Truck” av ledande tyska facktidningar fem år i rad tack vare sin goda transporteffektivitet.
Det kommer inte att vara möjligt att beställa de nya lastbilarna före lanseringen som är planerad till november. För de kunder som redan nu visar intresse för de nya lastbilarna så hänvisar Scania kunden att ta kontakt med den lokala Scaniaåterförsäljaren.
– Vi kommer att fortsätta utbilda våra säljare under hösten för att säkerställa att vi har alla verktyg och all information tillgänglig vid introduktionen av det nya 13-litersprogrammet i november, säger Alexander Vlaskamp.
Lanseringen av en ny drivlina illustrerar Scanias beslutsamhet att leda omställningen till ett hållbart transportsystem i enlighet med Parisavtalet. Scania var den första tillverkaren av tunga nyttofordon att anta klimatmål godkända av SBTi (Science Based Targets initiative). Allt enligt pressmeddelandet från Scania.