Den allra vanligaste anledningen till att en transport kan misstänkas vara ett otillåtet cabotage är brister i dokumentationen. Så även i de ärenden som hanterades av Helsingborgspolisen den gångna veckan.
– Det saknas uppgifter i frakthandlingarna, ibland saknas frakthandlingar helt och i en del fall kan föraren inte bevisa att cabotagetransporterna har föregåtts av en internationell, inkommande transport, berättar Farid Umeflod.
Ett ärende som stack ut lite extra tog avstamp i en kontroll som polisen gjorde i tisdags, den 6 juli.
– Det var det första ekipaget vi stoppade och det ärendet tog hela dagen att hantera, förklarar Farid.
Kontrollen landade ganska snart i ett misstänkt otillåtet cabotage och därefter tog en omfattande kommunikation vid. Det som ”stack ut” var summan av sanktionsavgifter och böter. Åtminstone med svenska mått mätt.
– Allt som allt kostade det 76 000 kronor för åkeriet och chauffören.
Cabotaget kostar 40 000 kronor i förskott på sanktionsavgift, men de övriga 36 000 kronorna, vad gällde det?
– Det var sanktionsavgifter och böter för brott mot kör- och vilotiderna.
Och sedan är det ju med poliskontroller som med slalomåkning. Åk aldrig den där sista gången, risken är stor att du skadar dig.
– Så är det. Stoppa aldrig den sista lastbilen, då blir det lätt övertid, skrattar Farid Umeflod.
Trots nämnda ”risk” valde Farid och hans kollegor att ta in ett ”sista ekipage” strax innan arbetspassets slut.
– Och det resulterade i ytterligare ett misstänkt otillåtet cabotage. Men det gick faktiskt smidigt. Det dröjde inte länge innan de betalade förskottet och därefter kunde en annan, laglig dragbil komma och ta över transporten, avrundar Farid Umeflod.