Igår lanserades alltså V-1000 som Thermo King säger levererar avancerad teknologi, låg kostnad, låg vikt och ett kompakt utförande.
V-1000 använder en kompressor som är exklusivt utvecklad för Thermo King och som drivs av lastbilens motor. Prestandan som med detta koncept levereras har inte tidigare kunnat uppnås i enheter av denna typ, enligt Thermo King.
Det påverkar de totala driftskostnaderna på ett positivt sätt när det gäller bränsleförbrukning, underhållskostnader och produktivitet,vilket gör V-1000 till en konkurrenskraftig investering.
Eneko Fernandez är produktledare på Thermo King, berättar att V-1000:s kapacitet konkurrerar mot enheter som drivs av egna motorer och ibland konkurreras dessa även ut av V-1000.
– Och det gör V-1000 med betydligt mindre miljöpåverkan än de dieseldrivna enheterna då det inte kommer några CO2-utsläpp alls från enheten. Även ljudnivån minskar, säger han.
Några av de många fördelar med V-1000 som Thermo King vill lyfta fram, är att bränsleförbrukningen minskar med 54 procent jämfört med en dieseldriven enhet beroende på hur kunden har utrustat den. Vikten är lägre än på jämförbara dieseldrivna enheter vilket ger 250 kilo lägre vikt utan stand-by och 150 kilo med stand-by.