Att kontrollbehovet är stort framgår med all önskvärd tydlighet.
Torsdagen före midsommar övervakar Västerås yrkestrafikgrupp midsommartrafiken på väg mot Dalarna genom Sala på riksväg 70. Man stoppar bland annat ett polskt trailerekipage för rutinkontroll, något som skulle visa sig vara ett bra beslut.
– Åkeriet kör för en större dansk speditör och det hela landande i ett misstänkt otillåtet cabotage, berättar bilinspektör Roger Ogemar.
När Roger kontaktar företagets trafikledare för att informera om problemet, visar det sig att det är samma person som han pratat med för inte så länge sedan.
– Vi hade kontakt när företaget ertappades med ett otillåtet cabotage i Stockholm för några veckor sedan, så han visste hur turerna gick och bad omgående om en betallänk för att erlägga sanktionsavgiften med omedelbar verkan utan diskussioner.
Snabbt expedierat och snart kan transportören fortsätta ut ur landet med en internationell transport.
Tre dagar senare, på söndagen, får yrkestrafikgruppen syn på ett ”tvivelaktigt bulgariskt ekipage”, som Roger Ogemar uttrycker det.
– Med stor sannolikhet har ekipaget aldrig befunnit sig i Bulgarien, tillägger han.
Föraren uppger att han tillbringar sina veckovilor hos en bekant i Göteborg, som även bekräftar detta via telefon.
– Och det kan vi inte motbevisa. Däremot så har fordonet utsatts för ett föreläggande från en flygande inspektion i november 2020, som har förfallit utan att företaget kunnat uppvisa ett besiktningsprotokoll från något land i Europa, och dessutom fanns de flesta bristerna från föreläggandet kvar, konstaterar Roger.
Fordonet klampas utanför ett besiktningsföretag i Sala, i väntan på en periodisk kontroll.
– Dagen efter kontaktar vi föraren för att höra om och när han fått tid för besiktning, men föraren skakar bara på huvudet och förstod tydligen inte att han eller företaget själva skulle få lov att ordna med detta.
Sent på eftermiddagen börjar företaget förstå att de inte skulle bli upplåsta innan de ordnat besiktningen, men då var alla besiktningstider slut för dagen.
– Nästa lediga tid var på onsdagen och då klampas fordonet av så att det kan besiktigas, berättar Roger Ogemar.
Efter besiktningen kunde så fordonet släppas iväg till Bulgarien för reparation. Men trailern fick däremot stanna kvar i Sverige.