De elektriska kompressorerna är avsedda att användas i bränslecellssystem för tunga lastbilar och andra applikationer på landsväg samt stationärt. Serietillverkningen ska starta i mitten av decenniet.
För Bosch är detta en stor order på elektriska luftkompressorer med integrerad kraftelektronik vars jobb är att styra bränslecellsystemets syretillförsel, en milstolpe.
Liksom Bosch, siktar samriskbolaget Cellcentric på att bli en ledande global tillverkare av bränslecellsystem. Vätgas och bränslecellsteknik anses passa bra i tunga fordon som lastbilar då ren eldrift med batterier blir för tungt eller otillräckligt.
I bränsleceller reagerar vätgas med atmosfäriskt syre och bildar då elektrisk energi samt vatten och värme. Genom att mata en bränslecellsbaserad drivlina med grön vätgas, blir fordonet klimatneutralt. Eftersom den elektriska luftkompressorn levererar mängden filtrerad luft som krävs är den en av kärnkomponenterna i ett bränslecellsystem.
Bosch anser att vätgas har en bra framtid som energibärare och gör stora initiala investeringar på detta område.
Från 2021 till 2024 planerar företaget att investera cirka 600 miljoner euro i mobila bränslecellstilllämpningar och ytterligare 400 miljoner euro i stationära tillämpningar för el- och värmeproduktion.