Koncernen har därmed överträffat de preliminära kvartalssiffrorna som publicerades i juli, enligt offentliggörandet av halvårssiffrorna. Tack vare den ökande globala affärsverksamheten och den ständigt växande näthandeln, har alla fem divisionerna gynnats av en mycket stark efterfrågan på logistiktjänster, skriver Eurotransport.
DHL Express EBIT mer än fördubblades till 1 177 miljoner euro (andra kvartalet 2020: 565 miljoner euro) under andra kvartalet 2021. Försäljningen ökade med 31,8 procent till cirka 6,0 miljarder euro.
Anledningen till framgången är det förbättrade utnyttjandet av det globala internationella nätverket. DHL Express förstärkte sitt nätverk med att ta i drift ytterligare 11 flygplan under andra kvartalet.
DHL Global Forwarding Freight, kunde öka EBIT med 64,2 procent till 312 miljoner euro jämfört med samma kvartal föregående år. Trots en marknad som fortfarande är utmanande, förbättrades omsättningen till 5,2 miljarder euro (andra kvartalet 2020: 4,1 miljarder euro).
Medan sjötransporterna låg på samma nivå som innan pandemin (men ändå +20,5 procent jämfört med föregående år), var transportvolymerna inom flygfrakten till och med betydligt högre än nivån innan pandemin (och +35,7 procent jämfört med föregående år) år).
Även om resultatet av DHL Supply Chain fortfarande var starkt påverkat av pandemin föregående år, var EBIT under andra kvartalet aldrig starkare och uppgick till 198 miljoner euro (Q2 2020: 33 miljoner euro). Resultatet blev alltså mycket starkare än innan pandemin.
Kundaktiviteterna ökade betydligt, särskilt inom sektorerna Life Sciences & Healthcare och Auto-Mobility och resulterade i en försäljningstillväxt på 21,3 procent till 3,3 miljarder euro jämfört med föregående år.
Företagets eCommerce Solutions kunde multiplicera sitt EBIT från en miljon euro samma kvartal föregående år, till 116 miljoner euro andra kvartalet 2021, medan försäljningen ökade med 23,4 procent till 1,4 miljarder euro (andra kvartalet 2020: 1,2 miljarder euro ).
Jämfört med föregående år, ökade nätutnyttjandet i den internationella paketverksamheten betydligt. Betydande försäljningstillväxt på mer än 25 procent uppnåddes med Cross Border Solutions, som gör det möjligt för europeiska onlinebutiker att skicka över hela Europa med DHL Parcel Connect.