Trafikpolis Ylva Frohm tar under eftermiddagen den 3 augusti in en bulgarisk dragbil som är väldigt iögonfallande med sin gröna färg. På den nederländska trailern står ett företagsnamn som numera är mycket bekant i sammanhang när hävdade kombitransporter landar i otillåtna cabotage. Speditörens namn indikerar att kontrollen kan bli intressant vilket den blir även denna gång.
Först konstateras att vägavgiften inte är betald och när fraktdokumenten ska kontrolleras, haltar det direkt.
– Föraren kunde inte visa upp något dokument på en internationell inkommande transport. Han fyllde heller aldrig i start och slutland i färdskrivaren, men han visade en färjebiljett från Tyskland till Sverige den 25 juli. Nu var trailern tom då han var på väg för att lasta i Stockholm för att lossa i Tyskland, säger bilinspektör Jonas Nordin som deltar i kontrollen av ekipaget.
De ber chauffören ta fram samtliga frakthandlingar han har sedan han kom till Sverige. Antalet är fyra och de visar sig stämma bra överens med körtiden i färdskrivaren.
– Två av dessa gick att få till som kombitransporter om man enbart gick på avståndet på 150 kilometer fågelvägen, men dokumentationen som ska göra transporten spårbar, var bristfällig. De andra två transporterna var alldeles för långa. Trelleborg – Södertälje och Skutskär – Katrineholm ryms inte inom kombidirektivet, säger Jonas Nordin.
Ganska snart får Jonas Nordin ett samtal från Nederländerna och en representant från den intermodala transportören vill veta vad det rör sig om..
– Han hade lite frågor och när jag svarat tackade han för sig och lade på luren. I vanliga fall brukar den aktuella speditören vara ganska snabb med att betala, men eftersom vi redan arbetade på övertid klampade vi dragbilen och åkte hem och väntade oss att de skulle höra av sig under kvällen för att betala, säger Jonas Nordin.
Det gör speditören emellertid inte den här gången och de tillåtna 36 timmarnas klampning tickar på.
– På morgonen klockan 05.30 hade de 36 timmarna vi får klampa ett fordon i dessa sammanhang gått, så vi fick låsa upp klampen trots att inget betalats. Eftersom trailern var tom och föraren skulle åka och lasta en internationell transport, kunde vi inte göra så mycket. Nu ligger ärendet hos Transportstyrelsen så vi får se om de får in pengarna, säger Jonas Nordin.
Föraren får böter för den obetalda vägavgiften samt för och kör- och vilotidsbrott om totalt 5 750 kronor. Han kunde inte betala på plats så han fick ett inbetalningskort med sig.
– Han visade ett gammalt inbetalningskort och kvitto från i våras då han fått böter på 6 500 kronor varför vi tror att han kommer betala även denna gång, avrundar Jonas Nordin som tycker att ökningen från 24 till 36 timmars klampning knappast gjort någon större skillnad.
Vad Västerås yrkestrafikgrupp inte vet just då, är att de snart ska återse den gröna dragbilen.