Dragbilen är byggd på ett Volvo FH-chassi, där den ordinarie dieselmotorn ersatts av fyra elmotorer. Ekipaget har konstruerats och byggts av det schweiziska teknikföretaget Designwerk enligt deras eget koncept döpt till ”Futuricum”. Volvo-koncernen har också köpt in sig i Designwerk med en ägarandel på 60 procent av alla aktier.
Senare i höst ska en likadan eldriven Volvo FH-lastbil utrustad med ett 1000 kWh stort batteri sättas i trafik i Norge. Detta fordon ska enligt Asko få en räckvidd på upp till 60 mil.
Askos satsning på tunga eldrivna lastbilar är en del i en satsning som norska staten (genom Klima- og miljødepartementet) gör tillsammans med näringslivet. Ett mål med satsningen är att det inom några år ska rulla minst 100 eldrivna tunga lastbilar på vägarna i Oslo-området med omnejd (Østlandet) och att dessa fordon ska kunna snabbladdas i anslutning till de stora riks- och Europavägarna.
Asko Transport har satt som mål att bolagets transporter ska vara koldioxidutsläppsfria till år 2026.