Tyska Eurotransport hänvisar i sin artikel till den danska nyhetsportalen Shippingwatch som i sin artikel har fått uttalanden av DSV:s finansdirektör Jens Lund. Om affären blir av, blir DSV världsledande inom speditionsindustrin efter att de först tagit över GIL:s logistikdivision av Agility och schweiziska Panalpina för två år sedan.
Enligt artikeln säger Jens Lund att man vill fortsätta att konsolidera branschen och att man håller koll på vad som händer på marknaden samt att det finns flera aktörer som de skulle vilja gå ihop med. Bland dem finns DB Schenker – om företaget är till salu. DSV ligger på tredje plats efter DHL och Kühne&Nagel.
Shippingwatch ser Lunds uttalande som en ”öppen inbjudan” vilken kan vara det första steget mot att bli det största logistikföretaget i världen.
DSV betalade cirka 4,8 miljarder dollar för Agility. Priset för DB Schenker bör hamna på minst det dubbla eller mer. Det har förekommit flera medierapporter om en eventuell försäljning av DB Schenker. Tyska regeringens transportministerium (BMVI), säger emellertid att någon försäljning av DB Schenker inte är aktuell.
Expandera, precis som DSV, vill även Maersk, CMA och CGM, men Thorsten Meincke som är ansvarig för Schenkers sjö- och luftfart, höjer ett varnande finger. ”De borde se till att få ut det mesta möjliga av sina egna tillgångar”, sade han till Shippingwatch.