Det är under torsdagen den 5 augusti som två av DHL:s transporter stöter på problem då Helsingborgs yrkestrafikgrupp tar in dessa för kontroll. Den första hämtas in av bilinspektör Oscar Davidsson. Här är det dragbilens färdskrivare som för cirka en vecka sedan skulle besiktats.
– Åkeriet som är svenskregistrerat säger att de visste tiden var utgången, men att de inte fått tag i någon tid för besiktning, säger bilinspektör Tommy Berg.
Förutom att det kostar 2 000 kronor för varje dag skrivaren använts obesiktad, blir det även böter om 4 000 kronor. Besiktningen ordnas under dagen och sedan kan ekipaget rulla vidare.
Trafikpolis Patrik Assarsson hämtar sedan in nästa DHL:ekipage som lastats i Tyskland och har alltså rullat många mil innan den stoppas i Helsingborg. Ekipaget är skyltat för farligt gods och det ska göras en kontroll av detta. Såväl förare som fordon klarar farligt godskontrollen. Men när trailern rullas in på vågen, hör Patrik Assarsson att det låter konstigt, att något skramlar.
Han tillkallar Tommy Berg som tar med sig ekipaget till besiktningsgropen.
– Jag gick ner under trailern för att kontrollera hur det såg ut innan vi skulle göra bromsprovet, men då såg jag hur illa det var på insidan av bromsskivan på det ena hjulet varför det bestämdes att inget bromsprov skulle göras. Grejorna föll ju isär, säger Tommy Berg.
Därmed blir det ett tekniskt körförbud utan tidsbegränsning på trailern. Föraren är helt införstådd med vad som sker och berättar att han kände till att det var problem med bromsarna eftersom hans körorder var att lossa i Göteborg och sedan ta trailern till en verkstad. Han ringer sin chef och sedan kör han därifrån med dragbilen.
Kvar står då trailern som senare bärgas från platsen. Vi söker DHL för en kommentar kring händelsen, men det finns ingen på plats som kan kommentera händelsen.
Till vänster ser vi de lösa delarna som fick plockas ut innan bärgaren kunde ta med sig trailern.