Det finns cirka 1 100 tunnlar i Norge och de senaste åren har allvarliga bränder påverkat flera av Norges viktigaste tunnlar.
Tidigare denna månad var Oppljötunneln genom Strynefjellet det sista exemplet när en bil fattade eld mitt i den cirka 4,5 kilometer långa tunneln. I början av augusti fick Oslofjordtunneln stänga länge efter att en trailer fattat eld på den branta och olycksdrabbade sträckan mellan Hurum och Drøbak.
Tunnlar och då inte minst långa tunnlar, utgör en risk för både yrkesförare och privatpersoner. Många tunnlar i Norge är potentiella dödsfällor vid kraftig rökutveckling.
– Riskfaktorerna är olyckor som kan skapa brand eller rökutveckling i en tunnel där det finns begränsat med flyktvägar och där det är svårt att köra bort från situationen. Detta kan orsakas av mötesolyckor, kollisioner med tunnelväggen eller av tekniska fel på bromsar och liknande där hettan kan orsaka brand, säger Jan Asle Espeland, HSE-expert och regionchef för Vestlandet i Skydda Norge.
Företaget är ledande i Norden inom arbetsskydd och personlig skyddsutrustning inom transport, bygg och industri.
En brand producerar farliga ångor och giftiga gaser. Det är därför det är viktigt att ha rätt skydd för att kunna komma i säkerhet på ett säkert sätt. Skydda Norge och samarbetspartnern Vestteknikk rekommenderar att bilister och yrkesförare har en enkel flyktmaske placerad i fordonet som nödberedskap vid en tunnelbrand.
Masken, eller flykthuvan, som den egentligen kallas, består av filtrerande andningsskydd i kombination med en huva för användning vid evakuering under en brand eller vid en kemisk olycka.
– Flykthuvan kan vara livräddaren för både förare och passagerare och ska finnas i fordonet, tåget eller bussen. Eller på motorcykeln för den delen, förklarar Espeland och tillägger att med flykthuvan kan man bättre bistå andra i nöd.
En vanlig flykthuva klarar cirka 15 minuter och är lätt att förvara i bilen. Sundströms version av flykthuvan väger bara 590 gram och ligger i en vakuumförpackad aluminiumpåse. Om paketet inte öppnas, klarar den tio år utan att behöva bytas ut.
Katrine Tonning är marknads- och kommunikationschef på Vestteknikk och säger att de upplever att fler och fler efterfrågar masker, såväl privatpersoner som yrkesförare.
– Tunnlar är särskilt utsatta för bränder och tyngre fordon är överrepresenterade. Vid tunnelbränder är det inte bara koldioxid och damm som utgör en risk. Man vet aldrig vilka ämnen som tar eld och vilka farliga gaser som kan uppstå beroende på vilka material som brinner, säger hon.
När du köper en flykthuva är det viktigt att masken har ett filter som skyddar mot både partiklar, kolmonoxid och kemikalier. Anledningen till detta är ganska enkel: partikelfilter och koldioxid skyddar mot ren eldrök, men i en brand finns det sällan eller aldrig ren rök.
I tunnlar är det ofta varmgång i bromsarna på släpvagnar som orsakar brand. Vad släpet är lastat med kommer också att vara en del av branden. Det kan vara allt från plastmaterial till farliga kemikalier.
– Elektriska system, bränsle, isolering och andra ämnen kommer också att vara en del av branden och kommer att avge giftiga gaser. För att vara säker på att du har rätt filter, bör du leta efter en mask med filterkombinationen «P3 CO ABEK», är rådet från Katrine Tonning på Vestteknikk.