Natriumjonbatterier fungerar likadant som litiumjonbatterier, men i stället för litiumjoner är det natriumjoner som vandrar mellan katod och anod. Batteritypen har länge setts som en lovande och mer miljövänlig konkurrent till dagens litiumjonbatteri eftersom det kan klara sig utan de kritiska materialen kobolt, nickel och naturligtvis litium, vilket Motormagasinet berättat om tidigare.
Nackdelen med natriumjonbatterier är att de inte är lika energitäta som litiumjon. För att kunna lagra samma energimängd måste de därför vara större. Därför har det inte varit ett attraktivt alternativ för bilar.
Det kinesiska bolaget hävdar nu att deras natriumjoncell kan nå upp till 160 Wh/kilo, vilket är något lägre än dagens bästa LFP-batterier (en variant av litiumjonbatterier). CATL siktar dock ännu högre än så, målet för nästa generation natriumjonbatterier är över 200 Wh/kilo i energidensitet.
Enligt företaget kan detta första natriumjonbatteri laddas till 80 procent på 15 minuter i rumstemperatur. Särskilt lämpligt bedömer bolaget att batteriet är i riktigt kalla områden eftersom det har god prestanda i temperaturer runt minus 20 grader Celsius.
Bolaget planerar att ha en industriell tillverkningskedja på plats för natriumjonbatterier 2023.