Västerås yrkestrafikgrupp är på väg tillbaka till polisstationen i slutet av deras arbetspass torsdagen den 19 augusti. Då möter de en lätt lastbil som bilinspektör Jonas Nordin uppfattar som tungt lastad. Han gör en u-sväng för att hinna ikapp.
De får kontakt ganska snart när fordonet svänger in till en restaurang för att leverera matvaror som lasten består av. Fordonet ägs av ett Stockholmsbaserat företag som bedriver handel med livsmedel.
Föraren har ett svenskt körkort, men Nordin upplever ofta i dessa sammanhang att det uppstår språkförbistring, så även nu. Förarens chef kontaktas för att agera tolk.
Lastutrymmet öppnas för kontroll.
– Skåpet var knappt halvfullt, men jag var säker på att det var för tungt då fordonet bland annat var utrustat med såväl kylaggregat som dubbelmontage, säger Nordin.
Innan leveransen blir det en vägning som landar på 5 240 kilo vilket är 49,71 procents överlast. Föraren får 4 000 kronor i böter och körkortet omhändertas. Därefter får varorna till restaurangen lossas.
Lätta lastbilar med skåp, ibland väl tilltagna skåp, används flitigt av mindre företag, inte minst företag som, likt det aktuella, handlar med livsmedel. Men Jonas Nordin har funderingar kring hur mycket nytta man egentligen har av den här fordonstypen om man inte ens kan fylla halva skåpet utan att det blir överlast.
Dessutom är Nordin tveksam till om vissa uppgifter på det aktuella fordonets registreringsbevis stämmer med verkligheten.
– Där står det totalvikt 3 500 kilo och max lastvikt 470 kilo. Maxlasten är jag tveksam till om den stämmer eftersom vi har sett liknande fordon, men då med en lastvikt på under 300 kilo. Utrustad med bakgavellyft, dubbelmontage och kylaggregat, så undrar jag vad den bilen väger tom, avrundar Jonas Nordin.
Att kunna utnyttja skåpets fulla volym, kräver att lasten väger mycket lite. I detta fallet blev det överlast trots att skåpet inte ens är halvfullt.