Den 8 augusti efter att yrkestrafikgruppen varit på en trafikolycka på E18 vid Hallstahammar, ser trafikpolis Ylva Frohm en trailer som tillhör en numera välbekant nederländsk kombitransportör. Dragbilen med sin mycket gröna färg sticker ut och den känns väldigt bekant varför hon beslutar att stanna ekipaget på riksväg 56 för en kontroll.
Och visst är den gröna dragbilen samma fordon som den 3 augusti efter 36 timmars klampning avvek utan att ha betalat 40 000 kronor i sanktionsavgift för ett otillåtet cabotage och även då körde för samma speditör.
Bilinspektörerna Jonas Nordin och Tommy Roos kommer till platsen och möter chauffören som inte ser alltför nöjd ut när han berättar vad han gjorde efter att han avvikit med dragbilen.
– Han körde till Skutskär och kopplade en tom trailer som han lämnade i Katrineholm. Eftersom det inte var inte åkeriets egen, räknas det som en nationell transport, säger Jonas Nordin.
Från Katrineholm körde han vidare till Nässjö för att ta dygnsvilan och nästa dag får han en körning från Nässjö till Gävle.
– Fågelvägen är det cirka 365 kilometer och därför alldeles för lång för att rymmas inom kombidirektivet, konstaterar Jonas Nordin.
Precis som förra gången är dokumentationen bristfällig. Fraktsedlar och körningen i färdskrivaren stämmer dock överens med förarens historia. Dragbilen klampas igen.
– Den här gången var trailern lastad så vi hoppas vi får in pengarna, avrundar Jonas Nordin och tillägger att den första sanktionsavgiften som inte betalats, ligger på Transportstyrelsens bord att hämta in.
Morgonen den 10 augusti ringer åkeriets transportledare från Nordmakedonien Nordin för att det ska låsas upp.
– Jag sade att de behöver en ny förare och en ny dragbil på plats innan vi låser upp. New driver and new truck, säger jag igen och transportledaren svarar ”okey, new truck, new driver”, säger Nordin.
Transportledaren skickar även bevis på att speditören har betalat sanktionsavgiften från det tidigare tillfället vilket stämmer, men trots att speditören kan rutinerna, har de inte meddelat att de betalat.
– Jag måste nämligen meddela vår ekonomiavdelning så de vet var pengarna hör hemma, säger Nordin som förväntar sig att den andra sanktionen också kommer att betalas.
Efter en “utryckning” till Västeråsgårdens sommarkollo där det var “godisbrist”, ringer åkeriet igen och säger att en ny förare kommer om 40 minuter.
– Jag påtalar igen att det är både new driver och en new truck som måste komma. Yes får jag till svar, säger Nordin.
När de kommer till platsen står en personbil där med en ny förare. Nordin förklarar för föraren att det saknas en ny dragbil.
– Den förra föraren visar upp en bokad flygbiljett hem medan den nya föraren bara skrattar och ringer till åkeriet för att påtala vad som fattas., säger Nordin.
Jonas Nordin säger att de kan komma tillbaka i morgon när de börjar arbeta och tills dess eftersom det inte skulle komma någon ny dragare innan.
Klampen får, mot bakgrund av den tidigare avvikelsen, sitta kvar på dragbilen för att förhindra fortsatta överträdelser, men max 36 timmar.
Idag den 11 augusti åker man ut till dragbilen igen och finner då att personbilen samt båda förarna är borta. Nordin talar åter med transportledaren I Nordmakedonien som säger att en ny dragbil är på väg dit.
– Jag uppfattade det som att det är en svensk dragbil den här gången. De 36 tillåtna timmarna av klampning kommer att ha gått ungefär när vi slutar vårt arbetspass idag och vi har tyvärr inte möjlighet att följa upp vilken dragbil de faktiskt skickar eller om de kör en fuling igen och drar iväg med samma bil avrundar Jonas Nordin.