Onsdagen den 4 augusti tas ett svenskt ekipage med container in för kontroll på kontrollplatsen nära Skandiahamnen i Göteborg. Det smålandsbaserade åkeriets förare är utländsk, men alla handlingar är iordning eftersom åkeriet sökt och fått ett gemenskapstillstånd 2020
Det visar sig emellertid att en bromsskiva är helt sprucken och det har den varit länge eftersom det är rost på brottytorna. Senaste godkända besiktning gjordes den 17 mars.
Dragbilen har den nya sortens svenska registreringsnummer som slutar med en bokstav och frågan uppstår då hur ett så nytt fordon kan ha en så dålig bromsskiva. Svaret står att finna i att fordonet är importerat och togs i drift i Sverige 2019.
Den spruckna bromsskivan leder till ett kvalificerat körförbud direkt på platsen vilket innebär att antingen repareras skadan på plats eller så får det bärgas till en verkstad för reparation och sedan besiktas.
Åkeriet väljer det första alternativet och snart kommer till kontrollplatsen en personbil och en man som har med sig en mängd verktyg för att på plats byta bromsskivan.
– Det är tur att vi har gott om plats här, avrundar Kjell Andersson.
Efter reparationen ska fordonet direkt till ett besiktningsorgan.
En bromsskiva som är sprucken rakt igenom är trafikfarligt att köra omkring med.