När vi anländer till kontrollplats Långeberga i Helsingborg för att se vad yrkestrafikgruppen i Helsingborg gör, är parkeringen redan fylld av olika fordon och aktivitet pågår. Vi frågar bilinspektörerna Daniel Ferm och Mazen al-Asam om fordonen.
Daniel pekar på en svensk lastbil med släp som efter rutinkontrollen får ett tekniskt körförbud eftersom ett däck på släpet är så slitet att korden syns, men det finns fler fel.
– Bland annat var hela belysningen på ena sidan släckt, så däcket tillsammans med de andra bristerna ledde till böter för föraren på 4 500 kronor, säger Daniel Ferm.
En bulgarisk dragbil tas vid kvart i fyra på eftermiddagen in för en rutinkontroll som utförs av bilinspektör Tommy Berg. Kontrollen leder till att den lastade trailern får ställas av för avhämtning av ett annat fordon och sedan klampas dragbilen med ett tekniskt körförbud utan tidsbegränsning.
– Det var nog längesedan dragbilen var inne på service, säger Tommy.
Fordonet som är av äldre modell och ger intrycket av att vara tämligen ”oälskat”, har ett läckage i avgasröret som Tommy vill titta närmare på. Han tar med sig dragbilen till besiktningsgropen.
– När vi testar lagringar och annat på kraftplattan ska hjulen bromsas, men i detta fallet fortsatte det vänstra framhjulet att rulla trots att bromsarna aktiverats, säger Tommy.
Det visar sig att bromsskivan har släppt från navet. Föraren ser inte särskilt förvånad ut och förstår att det är illa.
– Föraren kontaktade åkeriet som ville att ekipaget skulle kopplas isär så att trailern kunde hämtas av en annan dragbil medan vi klampade den aktuella dragbilen i väntan på att reparationen ska utföras på plats, säger Tommy.
Någon ny dragbil kommer inte, men väl en annan person med personbil som på plats reparerar bromsen. När yrkestrafikgruppens arbetspass är över för dagen, håller mekanikern på att reparera dragbilen varför den klampas av och dokumenten återlämnas.
– Enligt mekanikern skulle dragbilen direkt ner till en verkstad i Malmö för att repareras vidare, men hur det gick med trailern vet jag inte, avrundar Tommy Berg.
Innan vi lämnar kontrollplatsen, hinner vi se när en chaufför med ett holländskt ekipage där åkeriet med minsta möjliga marginal klarar sig från ett otillåtet cabotage.
Utslitet däck och avsaknad av belysning utmed sidan, ledde till stopp på plats och böter.