Västerås yrkestrafikgrupps bilinspektör Jonas Nordin konstaterar att föraren buntat ihop lasten med spännband samt markerat den utstickande delen.
– Däremot hade han missat den lilla detaljen att lasten även ska surras fast på flaket. Lasten låg alltså helt lös, säger Nordin som förklarar för föraren vad som skulle kunna hända vid en kollision eller kraftig inbromsning.
Tyvärr hade man inga vågar tillgängliga den här gången, varför föraren slapp undan en potentiell överlastavgift.
Däremot fortsätter diskussionen med föraren som inte riktigt håller med om de risker Jonas Nordins påtalar.
– Han tyckte det viktigaste var att ingen bräda skulle åka av bakåt så någon annan bil körde in i den, säger Nordin.
Inte heller vill föraren förstå att släpet är olämpligt för den aktuella lasten och efter en hel del dividerande som kunde ha fortsatt lång tid, sätter Nordin punkt.
– Han var inte alls otrevlig, men tog inte till sig informationen varför jag sade att om han inte börjar lasta av och sedan säkrar lasten som blir kvar ordentligt, kommer jag att låsa fast släpet, säger Nordin.
Det hela slutar med att föraren lastar av hälften och får köra en extra vända för att hämta resten.
– Att säkra lasten var inga problem eftersom han hade med sig gott om spännband, avrundar Jonas Nordin som berättar att medan de fortsatte att jobba vid Anundshög, kom föraren och visade upp lastsäkringen när han hämtade resterande last och det såg bra ut även andra gången.