Trots den akuta förarbristen i Storbritannien, speglar Hansons löneerbjudande inte detta. Över 200 av Hansons lastbilschaufförer kommer att rösta om strejk efter att förarna avslog ett löneerbjudande på 2,5 procent. Motiveringen är att, med en löpande inflation på 3,9 procent, blir de 2,5 procenten i realiteten en lönesänkning.
Fackförbundet Unites ombudsman säger: ”Våra medlemmar kommer helt enkelt inte att acceptera ett löneerbjudande som innebär en lönesänkning i reella termer.”
Unites ombudsman Adrian Jones säger att: ”Med den rådande förarbristen försöker våra medlemmar att få en löneökning som erkänner deras hårda arbete och engagemang.”
Hansons chaufförer säger att de också är ”djupt missnöjda” med vad de beskriver som ”den högtravande ledarstilen” på företaget och en ”markant brist på värdighet” på jobbet, avslöjade fackföreningen Unite i veckan, Skriver Motor Transport.
Omröstningen om strejken kommer att börja fredagen den 10 september och avslutas på fredagen den 23 september. Ett eventuellt ”ja” till strejken kan leda till att strejkåtgärder börjar i oktober.
Facket varnar för att alla strejkåtgärder från Hansons förare kommer att drabba leveranser av cement till stora byggprojekt, inklusive Hinkley Point, HS2, Sellafield och Thames Tideway, och till byggvaruföretag som Jewson och Marshalls.
– Om strejken blir av kommer det att få stora konsekvenser för byggbranschen. Tillförseln av cement tar snabbt slut, vilket kommer att leda till att projekt försenas. Hansons ger helt enkelt inte sina förare den respekt de förtjänar. Detta framgår av deras arbetsförhållanden och löner, säger Adrian Jones.
Unite säger att lösningen nu ligger i Hansons händer. Företaget måste återvända till förhandlingsbordet och presentera genuina förändringar i hur Unites medlemmar behandlas samt komma med ett erbjudande om lön som speglar de aktuella utmaningarna i branschen och det engagemang Unites medlemmar ger företaget.
När Proffs redaktion kommer i kontakt med förarbristen i Sverige som också här är påtaglig, ser vi även här tendenser bland en del åkerier som förvisso söker förare med ljus och lykta, men när lönekrav som speglar förarbristen ställs, är föraren inte längre intressant. En del åkerier menar att de är tvungna att söka förare utomlands.
– Kanske fokus inte enbart ska ligga på att utbilda fler förare – utan kanske även på att få fler åkerier att betala i det minsta avtalsenliga löner för att attrahera fler arbetssökande chaufförer? Tillgång och efterfrågan brukar normalt styra priset, så varför inte inom detta område också, avrundar Heidi Bodensjö på Proffs redaktion.