Vi har tidigare berättat om oegentligheter som involverar Transscandinavian Logistics och där även speditören Ntex namn figurerar. Vill du läsa de tidigare publicerade artiklarna, gör du det här. En tidningsartikel finner du här.
Den 22 september hölls tingsrättsförhandlingarna. Mannen sitter häktad fram tills tingsrättens bestämmer något annat. Han är häktad eftersom det finns en flyktfara, det vill säga en risk att han på fri fot undandrar sig lagföring eller straff. Det är rimligt att tro att han kommer att vara fortsatt häktad även efter tingsrättens dom och gör så tills dom faller.
Kvinnan medverkade under rättegången via en videolänk från en domstol i Polen och hon riskerar dömas för narkotikabrott av normalgraden och hon har erkänt innehav av narkotika. Mannens åtalspunkter är tyngre då han åtalas för grov vårdslöshet i trafik, grovt rattfylleri och narkotikabrott av normalgraden.
Vi talar med kammaråklagare Terése Klein som framställde ärendet i tingsrätten. Hon beskriver rättegången som lugn och samlad. Mannen erkänner samtliga åtalspunkter. Hade han någon förklaring till varför det gick så illa?
– Han kände sig pressad av sin arbetsgivare. Efter han kommit in till Sverige har han haft en del körningar och när han sedan ska lämna Göteborg för en leverans i Norrköping känner han sig trött, säger Terése Klein.
Hon tillägger att det kan finnas flera förklaringar till att det gick så illa. Exempelvis har mannen i tingsrätten berättat att han har intagit narkotika och att han mådde dåligt av det.
När åklagaren frågar varför han inte stannat för att vila, är svaret just att han kände sig pressad att fortsätta och då använt en annan persons förarkort.
– Jag pekade på det egna ansvaret, särskilt om man kör ett tungt fordon av detta slag. Det är verkligen en mycket allvarlig olycka och det får tillskrivas ren tur att ingen kom till skada då olyckan mycket väl kunnat fått en dödlig utgång, säger Terése Klein som yrkat på 12 månaders fängelse.
Den åtalade mannen fanns på plats i tingsrätten medan kvinnan representerades på plats av sin försvarsadvokat Elisabeth Nygren. Om kvinnan framkom inget ytterligare än det som sagts efter att hon förklarat att det inte var hon som körde olycksfordonet, en uppgift som mannen vidgått. Kvinnan och mannens domar kommer att meddelas samtidigt.
Det är advokat Bertil Tengberg från Jönköpings Advokatbyrå som är mannens försvarare. Vad framförde mannen till sitt försvar?
– Att hans arbetsgivare ställer omöjliga krav och delar ut uppdrag vars upplägg inte är möjliga att utföra på ett korrekt sätt, säger Bertil Tengberg.
Mannen har erkänt samtliga åtalspunkter och berättar öppenhjärtligt om bakomliggande orsaker till varför olyckan kunde ske.
– Han säger bland annat att arbetsgivaren drar av på lönen om leveranser inte sker i tid eller om skador uppstår på fordonet, säger Bertil Tengberg och tar ett exempel då mannen kolliderat med vilt och kostnaderna för skadorna lade arbetsgivaren på mannen.
Även advokat Tengberg bekräftar det åklagaren säger – att mannen redan när han lämnade Göteborg varit trött.
– Han var redan sen med leveransen till Norrköping och utan tillräckligt med körtid kvar, använde han ett förarkort som tillhör någon annan. Han säger att han kände att han inte hade något val, säger Bertil Tengberg.
Både mannen och kvinnan använder droger, har mannen ett aktivt missbruk?
– Nej, han säger själv att han använder droger för att kunna orka med de körningar som åläggs honom, körningar som han i rätten uppger kan ha upplägg som är omöjliga att utföra korrekt, säger Bertil Tengberg.
Åklagaren har yrkat på 12 månaders fängelse för mannen, ett yrkande som advokat Tengberg inte anser orimligt. Kommer han att dömas?
– Ja. Han kommer att bli dömd. Frågan är hur långt straffet kommer att bli. Även om han som förare av ett tungt fordon har ett stort eget ansvar, kan det vara relevant att väga in den press hans arbetsgivare enligt mannen har utsatt honom för, avslutar Bertil Tengberg.
Vi läser även att Jönköpingsposten som var på plats under rättegången, berättar att åkeriet kritiserades hårt under förhandlingarna. Föraren har under rättegången uppgett att han ”hade arbetat i 20 timmar och kände sömnbristen”.
Och just hur åkeriet drivs är något Transportstyrelsen inte är färdiga med att kartlägga.