Chauffören stoppades för rutinkontroll i måndags vid Karlslunde i södergående riktning av danska Tungvognscenter Öst. Efter att ha analyserat färdskrivardatan för de senaste 28 dagarna stod det klart att chauffören hade överskridit körtiderna 27 gånger, eller där dygnsvilorna inte har varit fullständiga.
Vid ett av tillfällena hade chauffören överskridit den dagliga körtiden med 158 procent. Föraren hade vid det tillfället, mellan två dygnsvilor, kört i nästan 26 timmar.
– Det är naturligtvis en våldsam överträdelse, när chauffören kör så länge utan dygnsvilor på minst nio timmar som reglerna föreskriver, säger Henrik Fobian vid Tungvognscenter Öst.
Henrik menar att det självklart är en stor trafiksäkerhetsrisk att köra en långtradare i 26 timmar utan vila.
– Därför är jag glad för att vi stoppat den riskabla transporten, tillägger han.
Den 23 sept, några dagar innan han stoppades, hade han en annan lång körtid om cirka 22,5 timme utan godkänd dygnsvila, berättar den danska polisen.
Chauffören, en 66-årig holländare, hade som grädde på moset inget YKB. Sammanlagt riktar den danska staten nu ett böteskrav mot mannen på sammanlagt 114 000 danska kronor (cirka 165 000 SEK).
Kravet mot åkeriägaren hamnar på 228 000 DKK (cirka 328 000 SEK). Polisen behåller dessutom hans lastbil till dess böterna är betalda.