När bilinspektör Jonas Nordin och trafikpolis Ylva Frohm vid Västeråspolisen tillsammans med två polisaspiranter fick syn på en personbil med släp i måndags beslöt man sig för att stoppa ekipaget för kontroll.
– På släpet stod en gräsklippare, osurrad. Föraren hade spännband i bilen(!) så det gick att lösa lastsäkringen på plats men han fick även en bot på 1500 kronor, förklarar Nordin.
När det ärendet är avslutat får Ylva Frohm se ett trailerekipage från en ”välbekant”, utländsk speditör.
– Vi följer efter ekipaget och stoppet blir på Stenby, Västerås.
Under kontrollen berättar föraren att det är den första dagen som han kör i Sverige ”på ett bra tag”.
– Han säger att han har lastat i Katrineholm och levererat i Västerås. Han har en fraktsedel som stämmer överens med det han berättar, säger Jonas Nordin.
När Jonas och hans kollegor kontrollerar förarens kör- och vilotider, kan man konstatera att både chauffören och lastbilen inte har haft någon körning under de senaste två veckorna, förutom den aktuella dagen.
– Lastbilen har alltså stått stilla i Sverige i minst två veckor. De vill så klart hävda kombitransport, som de alltid gör, förklarar Nordin.
Den som känner till reglerna som omgärdar kombitrafik vet också att när det gäller kombitransporter så ska dokumentationen finnas till hands direkt när kontrollen sker.
– Och det ska gå att följa godsets väg och transportsätt. Sträckan på 150 km är inga problem i det här fallet.
Jonas Nordin kan se att godset är lastat i Belgien men hur det har tagit sig från Belgien till Katrineholm går inte att utläsa på något sätt.
– Eftersom dokumentationsbristerna är uppenbara, faller körningen in under cabotagereglerna och vi beslutar därför om att ta ut 40 000 kronor i förskott på sanktionsavgift. Därefter klampar vi dragbilen, berättar Jonas Nordin.
Efter drygt två timmar får Jonas Nordin en bekräftelse från transportören i Lettland att förskottet har betalats.
– Så vi åker och låser upp lastbilen. I och med att det var transportörens egen trailer, och trailern var tom, så fick ekipaget rulla vidare. För dragbilens del måste den antingen rulla ut ur landet tom, alternativt med en internationell, utgående transport, avslutar Jonas Nordin.