Martin Petersson, chef för Tullverkets kontrollavdelning, säger att en 20 ton tung lastbil som körs av en drogpåverkad chaufför är en potentiell dödsfälla. I de fall olyckor inträffat är det ofta med mycket allvarlig utgång.
– Utgångsläget borde vara att det betraktas som ett grovt brott att köra ett tungt fordon drogpåverkad. Då kan chaufförerna frihetsberövas och hållas borta från vägarna, säger han.
2019 inledde Tullverket 59 förundersökningar om drograttfylla. Förra året hade antalet ökat till 86. Endast i några fall har påföljden blivit fängelse, men det rör sig överlag inte om några längre fängelsestraff. Ofta stannar det vid strafföreläggande eller villkorlig dom.
Att lagstiftningen inte ger stöd för att betrakta drograttfylla som ett grovt brott vid framförande av tyngre fordon, är ett problem. Tullverket kan inte frihetsberöva drogpåverkade chaufförer på plats – en åtgärd som omedelbart skulle hindra dem från att åka vidare på de svenska vägarna.
Ofta handlar det om utländska chaufförer som arbetar under usla förhållanden, fortsätter Martin Persson.
– Vår bild är att många av dem tar narkotiska preparat för att orka med långa körtider. Om påverkade chaufförer frihetsberövas skulle deras uppdragsgivare troligen se till att de inte kör påverkade. Inget fraktföretag vill att deras ekipage ska bli stående eftersom det kan vara mycket kostsamt, säger han
Behovet av skärpta straff för drograttfylla förs fram i Tullverkets remissvar på utredningen om effektivare kontroller av yrkestrafik på väg. Utredningen föreslår att Tullverket ska få utökade möjligheter att göra salivprov och ögonundersökning, även utan misstanke om drogpåverkan.
Förslaget välkomnas av Martin Persson.
– Det skulle möjliggöra för oss att stoppa fler drogpåverkade chaufförer. Tillsammans med en skärpning av straffen för drograttfylla skulle vi kunna göra mycket mer för att förhindra att livsfarliga ekipage rullar på våra vägar, avslutar Martin Petersson.