Lastbilen från Volvo Lastvagnar kommer att användas för distribution av i första hand klimatförbättrad betong, som företaget kallar Thomagrön, som likt lastbilen minskar CO2-utsläppen avsevärt.
Fordonet kommer att köras i Göteborgsregionen och beräknas minska avgasutsläppen med omkring 180 ton koldioxid under en tio-årsperiod.
Nu börjar en av Sveriges största betongtillverkare, Thomas Concrete Group, investera i fossilfria fordon. Först ut är en Volvo FE Electric från Volvo Lastvagnar, som är den första serietillverkade betongbilen i Sverige.
– Vi ser investeringen som nästa steg i vårt hållbarhetsarbete och ett testprojekt för hela byggbranschen när det gäller att säkerställa hur en hundra procent eldriven betongbil fungerar i vardagen med alla de påfrestningar det innebär, säger Hans Karlander, Koncernchef på Thomas Concrete Group.
Volvo Truck Corporation och Thomas Concrete Group har samtidigt ingått ett letter of intent (LOI) där man kommit överens om att lära från varandra och samarbeta i övergången mot mer hållbara transportlösningar.
Förutom minskad miljöpåverkan innebär eldriften även lägre ljudnivåer som tillsammans med den moderna och rymliga hytten bidrar till en förbättrad arbetsmiljö för chaufförer och andra som verkar i närheten.
Lärdomarna som koncernen får tack vare den nya helt elektrifierade betongbilen kommer man att ta med sig till sina övriga marknader i USA och Europa.
Den eldrivna betongbilen kommer att utgå från koncernens dotterbolag, Thomas Betongs fabrik i Mölndal och i första hand leverera betong till olika byggprojekt i Göteborgsområdet. Till en början ser vi den rulla på etapperna Korsvägen och Centralstationen i projekt Västlänken i Göteborg.
Tillsammans är dessa Sveriges största byggprojekt någonsin med klimatförbättrad betong. Totalt minskar CO2-utsläppen med 36 000 ton för bara Centralstationen, jämfört med om konventionell betong hade använts, skriver Thomas Concrete Group i ett pressmeddelande.
Volvo FE Electric har enligt tillverkaren en räckvidd på cirka 200 km och är därmed idealisk för den tänkta uppgiften som omfattar körningar på runt 150 km per dag. Bilen kommer att laddas nattetid vid den nybyggda laddstationen vid Thomas Betongs anläggning i Mölndal.