Argo AI använder kameror, radar och lidar monterade på testfordonen för att utveckla ett säkert självkörande system som inkluderar kartor, hård- och mjukvara samt molnbaserad support och infrastruktur.
Systemet kan se 360 grader runt bilen och upp till 400 meter framför bilen och därigenom förutse vad fotgängare, cyklister och andra fordon förväntas göra. Denna information omvandlas sedan till åtgärder från bilen – gasa, bromsa, styra – minst lika säkert och naturligt som om en erfaren förare satt vid ratten, skriver Volkswagen i ett pressmeddelande.
Volkswagen Transportbilar och Argo AI har tillgång till ett nio hektar stort testområde i närheten av Münchens flygplats där man kan simulera olika europeiska trafikmiljöer.
För Argo AI, som redan testar systemet i USA, är detta värdefullt för att säkerställa systemets funktion i Europa.
– Testflottan av ID. BUZZ-prototyper utgör en milstolpe i vårt partnerskap med Volkswagen Transportbilar. Med vår erfarenhet från fem års testande i komplexa USA-städer, ser vi fram mot att snart köra på Münchens gator och förbereda oss inför lanseringen av den självkörande samåkningstjänsten med MOIA, säger Bryan Salesky, grundare och CEO i Argo AI.
MOIA, ett dotterbolag till Volkswagen Group, är tredje parten i detta samarbete. På kort tid har företaget byggt upp Europas största, helt elektriska samåkningstjänst, med över en miljon genomförda resor i företagets specialbyggda e-Crafters som idag använder förare.
Första staden att erbjuda självkörande samåkningstjänsten kommer att bli Hamburg. Men runt om i världen finns städer som vill ha mindre trängsel och avgaser i sin stadsmiljö.
Självkörande elbilar kommer att förbättra städernas trafiksituation och samtidigt göra dem mer attraktiva för dess innevånare, spår Volkswagen.
Det nya Argo lidarsystemet kan se 400 meter framför bilen och förutse vad fotgängare, cyklister och andra fordon kommer göra. Foto: Volkswagen