Foto: Proffs/arkiv. Foto: Proffs/arkiv.

Brittiska regeringen har planer på obegränsad cabotagetrafik

Situationen alltmer desperat i Storbritannien. Den brittiska regeringens planer på "obegränsad cabotage" kommer att innebära "chockerande skada" för den brittiska åkeribranschen och undergräva de framsteg som görs för att hantera Storbritanniens förarbrist, varnade Road Haulage Association (RHA) parlamentsledamöter i veckan.

Under en utfrågning av en affärs-, energi- och industriell strategikommitté den 19 oktober om förseningarna hos företag och konsumenter, varnar RHA:s nationella politiska chef Duncan Buchanan för regeringens planer på att ändra cabotageföreskrifterna för att hantera bristen på förare, skriver Motor Transport.

Planerna på att tillfälligt förlänga cabotagerättigheterna för utländska företag, som ska avgöras i ett samråd senast den 21 oktober, skulle göra det möjligt för utländska åkerier att utföra ett obegränsat antal cabotagetransporter i Storbritannien inom en tvåveckorsperiod innan de måste lämna landet.

Buchanan förklarar för parlamentsutskottet att förslagen skulle tillåta att utländska lastbilar får sin bas nästan permanent i Storbritannien och att lastbilarna endast en gång varannan vecka behöver ta sig till närliggande Frankrike för att sedan åter uppfylla de nya cabotagereglerna.

Regeringens förslag är att ge icke-brittiska åkerier fri tillgång till den brittiska marknaden, varnade Buchanan.
– Vår minimilön kommer inte att tillämpas, det kommer inte att betalas några skatter här, inget bidrag till verkställigheten och vi kommer att få uppleva hur brittiska företag kommer att konkurrera med europeiska företag med mycket lägre kostnadsbaser utan att ge något tillbaka till Storbritannien när det gäller skatt och nationell försäkring, säger han.

Han tillägger att det även skulle undergräva det man nu försöker göra – uppmana förare att återvända till Storbritannien.
– Brittiska förare lockas tillbaka med de löneökningar vi ser i branschen. Att då komma med dessa förslag skulle i ett slag förstöra deras vilja att återvända, säger Buchanan.

Parlamentsledamöterna frågar vilka åtgärder regeringen bör vidta för att komma tillrätta med chaufförsbristen
– Istället för att importera förare med lastbilar, utan visum, som inte betalar skatt och inte bidrar till verkställigheten i detta land, bör vi importera arbetskraft och anställa dem ordentligt enligt ett visumsystem och få dem att betala skatt här, få dem att betala här, få brittiska företag att tjäna pengar och betala skatterna här, avrundar Duncan Buchanan.

Om artikeln

Publicerad: 2021-10-20 14:45
Kategori: Nyheter
Taggar: Arbetsvisum Chaufförsbrist Förarbrist Fritt Cabotage Godstransporter Minimilön RHA Storbritannien Vägtransporter