När Tungvognscenter patrullerade vägarna runt Middelfart noterar de att det polska ekipaget gjorde upprepade omkörningar av andra lastbilar. Hastighetsmätningar visade att ekipaget hade en ”lägsta hastighet” av 92 km/h.
Liksom i Sverige är det 80 km/h som gäller på de danska motorvägarna. Och lastbilens hastighetsbegränsare får som högst vara inställd på 90 km/h.
Polisen stoppar föraren och den tekniska undersökningen visar snart att färdskrivaren har manipulerats med magnet. Och på så sätt har även hastighetsbegränsaren satts ur spel.
Magneten hittar polisen under en visitation av förarens kläder.
Åkeriägaren i Polen har erkänt brotten men kan inte betala de cirka 70 000 danska kronorna som han har ålagts att betala. Ett belopp motsvarande omkring 100 000 svenska kronor. Så i vanlig ”dansk ordning” beslagtar polisen lastbilen.
Den ukrainske förarens öde avgörs vid en senare rättsförhandling, där utöver böter också ett åklagarkrav om ovillkorligt förbud mot att köra lastbil i Danmark kommer att avgöras.