Den aktuella Scania-lastbilen ingår i Dagabs fordonsflotta och lösningen går ut på att batteriet i den eldrivna lastbilen även driver kylaggregatet i kylutrymmet.
Det är möjligt genom en nyutvecklad enhet som inte bara kopplar elen vidare från batteriet till kylsystemet, utan också reducerar mängden energi som behövs för att kyla ner kylvarorna.
– Den här elektriska kyltransportlösningen är unik i sitt slag och vi fick därför utgå från liknande teknik som används inom bland annat tillverkningsindustrin. Det nära samarbetet med Hultsteins resulterade i en både kompakt och effektiv lösning, säger Dr. Clinton Bemont, CEO på Maxwell and Spark.
Förutom att transporterna blir helt utsläppsfria, gör eldriften att kylfordonet är nästintill helt tyst, vilket är en stor fördel i tätbebyggda områden. Den högeffektiva lösningen resulterar också i att kylvarorna kan kylas ned snabbare än normalt, med mindre energiåtgång.
– I nära samarbete med Scania och Maxwell and Spark har vi nu tagit ytterligare ett stort innovationssteg och vi är stolta över att vara med i lanseringen av en helt elektrisk lösning för kyltransporter, säger Börje Axelsson, vd på Hultsteins.