- Att hinna med att ladda batterierna kan vara det som ställer till det emellanåt, förklarar Ulf Jönsson.
Och just det problemet fick Ulf Jönsson att sätta sig bakom ratten i den elektriska lastbilen förra torsdagen för att bege sig till Stockholm där han stämt möte med energiminister Anders Ygeman (S).
– Jag hade bokat ett möte med Ygeman för att prata bland annat om behovet av att kunna ladda elektriska lastbilar på betydligt fler ställen än vad som är möjligt idag.
Under det drygt en timme långa mötet med Anders Ygeman lyfte Ulf även upp en tanke om elproduktion i egen regi. En idé som skulle kunna ersätta dagens tröga och illa fungerande bidragssystem.
– Han verkade ta till sig förslaget. Det är bra om man gör allt så enkelt som möjligt, berättar Ulf Jönsson.
Han förklarar att dagens bidragssystem för bland annat ellastbilar dessutom är alldeles för krångligt och att man till stor del missar målet när åkerier som vill elektrifiera flottan hamnar i ett slags ”moment 22”.
Ygeman fick även höra Ulfs åsikter om de skenande elpriserna. Ulf är inte alls bekväm med de stora skillnaderna i tarifferna mellan de olika elområdena.
– Varför ska vi i södra Sverige betala så mycket mer för strömmen bara för att vi bor långt ifrån Norrland? I så fall borde ju norrlänningarna betala väldigt mycket mer för transporterna från södra delarna av landet till Norrland, om man nu ska hårddra det, spekulerar Ulf.
Mer om Ulfs möte med Anders Ygeman kan du läsa i nästa nummer av tidningen Proffs (nr 10-2021), som kommer ut den 29 oktober.