Dagen skulle även bjuda på överlast, lastsäkringsbrister och – inte helt otippat – transporter som misstänks ha brutit mot cabotagereglerna.
När bilinspektör Daniel Ferm börjar sin arbetsdag i måndags den här veckan, väljer han ut ett ekipage på motorvägen som han tar med sig in på kontrollplatsen vid Långeberga öster om Helsingborg.
– Det såg allmänt slitet ut så jag tänkte att jag ville titta lite närmare på det, förklarar han.
När Daniel pratar med chauffören, misstänker han att det finns en god anledning att kontrollera nykterheten.
– Det luktade inte mint om honom, berättar han.
Föraren får blåsa i sållningsinstrumentet som visar positivt. Därmed får han åka med till polishuset i Helsingborg för att blåsa i Evidenzern, som visade 0,14 promille. Han klarade sig alltså undan rattfylleriet då gränsen är 0,20.
– Däremot hade han en obesiktigad färdskrivare så han fick likväl stanna kvar i Helsingborg tills nästkommande dag eftersom verkstaden inte kunde hjälpa honom samma dag.
Efter att böterna betalats, 4 000 kronor, tas ekipaget med till polishuset där föraren fick parkera över natten. Dagen därpå eskorteras föraren vidare till verkstaden där besiktningen sedermera gjordes.
Även föraren av en polsk, överlastad 3,5-tons lastbil med gods till Göteborg fick under måndagen stifta bekantskap med den nordvästskånska polisen under måndagen. Undertecknad redaktör tittar in på flaket och konstaterar att det står dubbelställda pallar, totalt sex stycken, som verkar vara lastsäkrade enligt konstens alla regler.
Med 17 procents överlast, vilket i praktiken (enligt snabb huvudräkning) motsvarar runt 65-70 procent högre godsvikt än vad bilen får lasta, får föraren betala 2 000 kronor i böter. Samt invänta en kollega som tog hand om halva lasset.
Ett trailerekipage som rullar in en stund senare hade i motsats till nyss nämnde kollega koll på vikterna, men virket ombord var i vissa delar inte tillräckligt förstängt framåt. Och spännbanden i övrigt satt löst. 1 500 i böter plus att vederbörande fick säkra godset innan färden kunde fortsätta.
Föraren förstod problemet men ville förklara sig.
– Efter att godset hade lastats så körde jag några kilometer för att få trailern plomberad. Jag vet inte hur jag ska kunna kontrollera att spännbanden håller spänningen efter det. Godset kunde så klart ha körts på en annan typ av trailer, säger han till Proffs.
Dagen börjar lida mot sitt slut. Gänget på kontrollplatsen börjar så smått avveckla kontrollen men bilinspektörerna Daniel Ferm och Tommy Berg väljer ändå att ta in ytterligare varsitt trailerekipage. Och om de vore rädda för övertid så är det beslutet troligtvis det dummaste man kan göra.
– Ja, så nu står vi här med två som misstänks ha kört otillåtet cabotage, säger Daniel Ferm.
Dokumentationsbrister leder till att det beslutas om att ta ut förskott på sanktionsavgifter från båda, à 40 000 kronor.
Vi kontaktar Daniel på nytt under onsdagen för att höra hur det stod till med åkeriernas betalningsvilja.
– Det ena åkeriet betalade ganska omgående. Det andra betalade dagen efter. Detta efter att ha stått klampad över natten utanför polishuset, avslutar Daniel Ferm.
Dagen avslutades med "par i cabotage".