Idag gäller promillegränser för motordrivna fordon enligt bestämmelserna i Trafikbrottslagen - regler som kom till för 80 år sedan.
På senare år har det kommit till en del nya eldrivna fordon, till exempel elcyklar samt elsparkcyklar och liknande så kallade eldrivna enpersonsfordon. MHF menar att rattfyllerilagstiftningen inte har följt med utvecklingen på det här området. Det har lett till att användare av de nya typerna av eldrivna fordon inte har samma tydliga nykterhetskrav som t.ex. bilister och mopedister för vilka promillegränser kan tillämpas.
MHF skriver i ett pressmeddelande att det nu kommer oroande rapporter om trafikolyckor med elcyklar eller elsparkcyklar som framförts av onyktra förare. Många olyckor sker på kvällar och nätter under helgerna.
En ny studie från Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg visar att mer än hälften av elsparkcykelolyckorna var alkoholrelaterade. Undersökningen omfattade patienter på Sahlgrenska sjukhuset och Mölndals sjukhus. Nu behöver lagstiftarna ta sitt ansvar för det fortsatta Nollvisionsarbetet, menar MHF.
MHF kräver att de promillegränser som gäller för andra motordrivna fordon enligt Trafikbrottslagen också ska gälla för de nya typerna av elfordon. Allt enligt ett officiellt uttalande från MHF:s förbundsmöte 4 oktober 2021.