Europeiska lastbilar kan transportera ca 40 ton och ta med en container på drygt 12 meter. Sedan 2015 använder Jula Logistics en fordonskombination som är dubbelt så stor, vilket innebär att den tar med sig två containrar och mäter 32 meter.
Den här fordonskombinationen har en totalvikt med last och släp på upp till 64 ton. Genom att frakta mer gods per körning och minska antalet turer mellan lager och omlastningscentral varje dag gör Jula en besparing av energi och utsläpp på 70 procent per transporterad enhet. Allt enligt ett pressmeddelande från Scania.
Nu ska ekipaget drivas med el och planeras att driftsättas under första halvåret 2022.
– Vi använder intermodala transporter, där varorna anländer med båt till Göteborg och lastas om till tåg som åker till Falköping. Därifrån fraktas godset med lastbil den sista sträckan till vårt lager i Skara. Att nu göra denna transportkedja ännu mer hållbar genom att använda en eldriven lastbil med laddning från de solpaneler vi kommer bygga på vårt lager är givetvis fantastiskt, säger Lennart Karlsson, vd på Jula Logistics.
Samarbetet med Jula Logistics ligger helt i linje med hur Scania driver omställningen till hållbara transporter.
– I vår strävan mot nollutsläpp och för att nå våra klimatmål krävs elektrifiering. Nära partnerskap med andra aktörer som delar våra värderingar är viktigt för att det ska ske i den hastighet som är nödvändig. Vi kan inte göra det på egen hand, och Jula Logistics är en uppskattad partner som tar stort ansvar för klimatet, säger Fredrik Allard, chef för E-mobility på Scania.
Scania arbetar med både prototyper och nya affärsupplägg, och tillsammans med kunder och andra partners simuleras och driftsätts framtidens lösningar.
Den lösning som Scania bistår Jula Logistics med innebär att efter en laddning kan det extra långa och tunga ekipaget gott och väl köra ett par gånger tur och retur från omlastningen i Falköping till lagret i Skara, en sträcka på cirka 6 mil.
– Den nya extremlånga och tunga el-lastbilen är ett tydligt exempel på hur en nära dialog med kunden gör att vi tidigt kan ta fram ett specifikt fordon för ett kundbehov även för en modell som inte finns i serieproduktion, säger Allard.
Detaljerad energiåtgång, optimerade ruttscheman och laddningsbehov är på förhand minutiöst simulerat för detta transportflöde. Driftsättningen av ekipaget har en positiv effekt från dag ett i omställningen av Jula-koncernens distributionsflöde, förklarar man vidare i pressmeddelandet.
En viktigt del i samarbetet med Jula Logistics blir dessutom att optimera laddningsprocessen, relaterad infrastruktur och hela flödet över tid.
– Samarbetet med Scania visar att detta är tekniskt möjligt men här behövs också skapas en långsiktig möjlighet för att driva dessa längre fordonen som får med sig mer gods i den sista sträckan i vårt intermodala flöde, säger Karlsson.
Scania och Jula-koncernen satsar på ett långsiktigt partnerskap med omfattande elektrifiering av de transportflöden Jula Logistics kontrollerar. Elektrifieringen av 32-meterslastbilen är bara början, avslutar man.