Redan 2030 har Daimler Trucks som mål att 50 procent av alla sålda lastbilar i Europa ska vara elektrifierade. För att komma dit satsar man på lastbilar med batterier för lokaltransporter och på lastbilar med bränsleceller för längre sträckor.
I de sistnämnda är det väte som är drivmedel och som när det reagerar med syre skapar el. Här talar man om räckvidd på upp till 100 mil för bil med trailer.
2020 visade företaget upp sin prototyp för vätedrift – Mercedes-Benz GenH2. Efter 1000-tals mil på testbanor har bilen nu godkänts för att köras på allmän väg i Tyskland.
Här kommer den att jämföras både med Mercedes egen eldrivna eActros och eldrivna lastbilar från andra tillverkare. Både med batterier, bränsleceller och kopplingar till elvägar
De första serietillverkade exemplaren av eldrivna eActros rullade av bandet så sent som häromveckan. GenH2 beräknas nå sina första kunder 2027.
För att nå dit har man bland annat skapat ett samägt bolag för bränslecellsutveckling med Volvo AB. Och nyligen tillkännagavs att man i samarbete med BP kommer att bygga upp mackar för flytande väte i Storbritannien.