Roger Alm, vd Volvo Lastvagnar, säger att det här är en viktig milstolpe på Volvo Lastvagnars väg mot fossilfria transporter.
– Jag är väldigt stolt över det partnerskap vi har med DFDS. Tillsammans visar vi att tunga, eldrivna lastbilstransporter är möjliga här och nu. Jag tror att detta uppmuntrar många fler att ta det första steget på sin elektrifieringsresa, säger han.
De första leveranserna av Volvo FM Electric till DFDS sker under det fjärde kvartalet 2022 och resten levereras under 2023. Ellastbilarna ska användas både för kortare och längre transporter i Europa.
På DFDS är man fast besluten att minska sina koldioxidutsläpp och skapa en hållbar leveranskedja för sina kunder.
– Vi vet hur viktig elektrifiering är för att nå våra CO2 mål. Nu lägger vi den största ordern på ellastbilar någonsin hos Volvo och visar därmed att vi menar allvar med vår ambition att minska våra koldioxidutsläpp med 45 procent till år 2030, säger Niklas Andersson, Executive Vice President and Head of Logistics Division DFDS.
Volvo FM Electric har en totalvikt på 44 ton (tågvikt) och kan fulladdad köra upp till 300 km. Med en kortare laddning, under exempelvis ett lunch-stopp, blir räckvidden längre. Fordonen kan laddas både över natten i depå (varje lastbil levereras med en AC-laddare) och via högeffektsladdning under dagen (DC-laddning). DFDS har valt en finansieringslösning från Volvo Financial Services.
Man ser ett genombrott för ellastbilar i Europa. Trenden med eldrivna lastbilar inom det tunga segmentet växer. I Europa har hittills i år några hundra lastbilar över 16 ton registrerats. Av dessa är cirka 40 procent Volvo-lastbilar.
Volvo Lastvagnar började serietillverka ellastbilar 2019, som en av de första i branschen. Produktprogrammet omfattar nu sex lastbilsmodeller – Volvo FH, Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FE och Volvo FL. I Nordamerika säljs Volvo VNR och lagom till Volvos Trucks 40-årsjubileum i USA, lade Maerskkoncernen en order på 16 Volvo VNR Electric.